Söka ersättning
Har du precis blivit arbetslös är det mycket som kan kännas överväldigande och komplicerat. Till exempel kan det vara svårt att ansöka om ersättning från a-kassan. På den här sidan kan du läsa om hur du gör.
1. Skriv in dig hos Arbetsförmedlingen
Skriv in dig som arbetssökande din första arbetslösa dag. När du har skrivit in dig skickar Arbetsförmedlingen information om dig till oss så att du finns i våra system.
2. Logga in och ansök
Logga in i Mina sidor och fyll i en ansökan om ersättning. Där får du bland annat fylla i vad du gjorde innan du blev arbetslös och annan information som vi behöver för att kunna handlägga ditt ärende.
3. Följ att-göra-listan
När du fyllt i en ansökan skapas en att-göra-lista som guidar dig genom hela din ansökan. Där står det till exempel vilka handlingar och intyg du behöver skicka in till oss.
4. Be din arbetsgivare om ett arbetsgivarintyg
En av uppgifterna på att-göra-listan är att begära ett arbetsgivarintyg från din arbetsgivare. Det lättaste sättet att göra det är genom att logga in i Mina sidor och klicka på Begär arbetsgivarintyg under E-tjänster/ladda upp. Då kan du skicka ett förifyllt mejl till din arbetsgivare med en länk till arbetsgivarintyg.nu.
- Om arbetsgivaren fyller i och skickar intyget via arbetsgivarintyg.nu får du ett meddelande när intyget är klart för att godkännas av dig. Du hittar intyget under fliken Nya arbetsgivarintyg när du loggat in i Mina sidor. När du har godkänt intyget kan vi se det.
- Om du fått arbetsgivarintyget som PDF laddar du upp det i Mina sidor.
- Har du fått arbetsgivarintyget på papper behöver du ta en bild av det och ladda upp i Mina sidor.
5. Rapportera din inkomst och aktivitet
För varje månad som du söker ersättning behöver du fylla i en månadsansökan och skicka till oss. Det gör du i Mina sidor. Senast den 14:e varje månad behöver du också skicka en aktivitetsrapport till Arbetsförmedlingen.
Du som tidrapporterar ska i stället skicka in en tidrapport till oss varje vecka.
6. Vi handlägger ditt ärende
När vi har tagit emot ditt ärende påbörjar vi handläggningen så snart vi kan. Om vi saknar något i din ansökan tar vi kontakt med dig genom att lägga till det som en uppgift på din Att göra-lista. Du får då ett meddelande i Mina sidor.
7. Beslut och utbetalning
Beslutet om ersättning får du i Mina sidor så snart vi har avslutat handläggningen av ditt ärende. Om du har skickat in en månadsansökan får du den första utbetalningen inom två veckor, vi betalar i regel ut ersättningen på torsdagar. Därefter får du ersättning månadsvis på torsdagen närmast den 25:e om du har skickat in din månadsansökan för föregående månad senast på måndagen innan.
Du som skickar in tidrapporter istället för månadsansökningar får ersättning veckovis på torsdagar om du tidrapporterat senast måndag samma vecka. Vill du få ersättning månadsvis kan du välja att tidrapportera en gång i månaden i stället.
Anmäl ett konto hos Swedbank
Kom ihåg att skriva in dina kontouppgifter hos Swedbank så att du får din ersättning direkt till ditt konto. De samordnar alla utbetalningar från a-kassan.
Anmäl eventuella förändringar till oss
Hur mycket du får i ersättning påverkas av många olika saker. För att du inte ska få för mycket eller för lite behöver du anmäla förändringar till oss inom två veckor. Anmäl förändringen genom att logga in i Mina sidor.
Är du osäker på om du behöver anmäla en förändring till oss, hör av dig. Det är bättre att anmäla för många förändringar än för få. Missar du att anmäla en förändring kan du nämligen bli skyldig att betala tillbaka pengar, riskera att förlora framtida ersättning eller bli av med ditt medlemskap i a-kassan.
Vi finns här för dig!
Om du har frågor är du varmt välkommen att kontakta oss. Du kan även kolla in sidan Vanliga frågor och svar där vi har samlat de frågor vi får ofta.