Fyll i månadsansökan
För att få din ersättning från a-kassan behöver du skicka in en månadsansökan varje månad. På den här sidan kan du läsa hur du gör för att fylla i och skicka in den.
Fick du beslut om ersättning före 1 oktober 2025?
Då har du hamnat på fel ställe. Den information som gäller dig hittar du på en annan sida.
Logga in för att fylla i månadsansökan
När du ska fylla i och skicka in din månadsansökan loggar du in i Mina sidor och väljer vilken månad du vill ansöka för.
I månadsansökan fyller du i följande:
- Om du haft någon inkomst under månaden.
- Vilka dagar du inte kunnat söka eller ta arbete, till exempel när du varit sjuk, varit föräldraledig eller bortrest.
Kom ihåg att du behöver redovisa alla dagar i månaden när du inte kunnat söka och ta ett arbete, både vardagar, lördagar och söndagar.
Månader som du rapporterar att du fått inkomst eller inte kunnat arbeta får du lägre ersättning och vi drar av färre dagar från din ersättningsperiod.
Om du saknar e-legitimation
För att logga in i Mina sidor behöver du e-legitimation. Saknar du e-legitimation kan du skicka in din månadsansökan med post. Kontakta oss så skickar vi ut en blankett till dig. I blanketten kan du svara ja på frågan om du vill ha månadsansökan för nästa månad, då skickar vi hem den till dig utan att du behöver göra något mer.
Så fyller du i din månadsansökan vid olika situationer
Ibland kan det vara svårt att veta hur du ska fylla i din månadsansökan. Här kan du läsa mer om hur du gör vid olika situationer.
Vi finns här för dig!
Om du har frågor är du varmt välkommen att kontakta oss. Du kan även kolla in sidan Vanliga frågor och svar där vi har samlat de frågor vi får ofta.