Jag är föreläsare och har ett företag vid sidan om lärarjobbet. Kan jag få a-kassa om företaget går dåligt?
Du har endast rätt till ersättning om du väljer att göra uppehåll i din verksamhet eller om du avslutar företaget helt och hållet.
Ett uppehåll innebär att ingen som helst verksamhet får förekomma i ditt företag
- Du kan till exempel inte ägna dig åt förberedande arbete inför kommande föreläsningar.
- Du får inte göra någonting alls när du har uppehåll i företaget, som kan komma att gynna din företagsverksamhet.
- Sådana uppdrag som du eventuellt redan har inplanerade i din verksamhet måste du ställa in.
De vanligaste frågorna just nu
Om du vill börja studera under tiden du har ersättning från oss behöver du skicka in ansökan till oss om att få det godkänt.
Så här gör du för att ansöka
- Logga in för att hantera din ersättning.
- Du hittar Ansökan om studier under menyvalet E-tjänster.
Logga in på Mina sidor och ansök om studier.
Mer information om att börja studera med ersättning.
Utbetalningar sker varje vecka, normalt på torsdagar, men på grund av helgdagar måste den ibland justeras.
När du loggar in och tidrapporterar senast vid midnatt, klockan 00:00, natten mellan måndagen och tisdagen, kan du få ersättningen utbetald på torsdagen i samma vecka. Om du tidrapporterar senare kan du få ersättningen tidigast på torsdagen i veckan därpå.Ändrade utbetalningsdagar 2021
- Vecka 53 2020: måndag den 4 januari. (Rapportera 28 december.)
- Vecka 1: fredag 8 januari. (Rapportera 4 januari.)
- Vecka 14: tisdag 9 april. (Rapportera 6 april.)
- Vecka 19: fredag 14 maj. (Rapportera 10 maj.)
Läs mer om din ersättning här
Gör så här:
- Om du har svårt att få iväg din medlemsansökan digitalt, går det bra att du mejlar oss talar om att du vill bli medlem idag.
- Var noga med att fylla i ditt personnummer och din mejladress.
- Vi kommer att höra av oss till dig och se till att vi får de kompletterande uppgifter som vi behöver.
Mejla oss din medlemsansökan i formuläret här.
- Klicka på Skicka ändå. Vår systemleverantör har inte gjort några förändringar i säkerhetsrutinerna och gör bedömningen att det är säkert att gå vidare.
Känner du dig ändå osäker och inte vill gå vidare rekommenderar vi att du byter till en annan webbläsare.
Felmeddelandet visas för den som använder webbläsaren Chrome när den är uppdaterad till den senaste versionen som börjar med 87.
Vårt mål är att du ska få besked om din ersättning inom 3 veckor efter vi har fått din ansökan. Just nu handlägger vi ansökningar som kom in den 5 februari och senare.
Läs mer om tid till beslut om ersättning här
Söka och hantera ersättning
Om du vill börja studera under tiden du har ersättning från oss behöver du skicka in ansökan till oss om att få det godkänt.
Så här gör du för att ansöka
- Logga in för att hantera din ersättning.
- Du hittar Ansökan om studier under menyvalet E-tjänster.
Logga in på Mina sidor och ansök om studier.
Mer information om att börja studera med ersättning.
- Klicka på Skicka ändå. Vår systemleverantör har inte gjort några förändringar i säkerhetsrutinerna och gör bedömningen att det är säkert att gå vidare.
Känner du dig ändå osäker och inte vill gå vidare rekommenderar vi att du byter till en annan webbläsare.
Felmeddelandet visas för den som använder webbläsaren Chrome när den är uppdaterad till den senaste versionen som börjar med 87.
Vi jobbar med att åtgärda felet.
- Logga in för att hantera din ersättning.
- Under Menyvalet Ladda upp dokument kan du skicka oss dina intyg.
- Du kan välja mellan pdf-, jpeg-, jpg- eller png-format. Har du pappersdokument kan du till exempel fota dem med din mobiltelefon och ladda upp dem den vägen.
Ska du skicka in arbetsgivarintyg loggar du också in för att hantera din ersättning. Inne på Mina sidor under E-tjänsten kan du välja "Begär Arbetsgivarintyg". Då kommer intygen in elektroniskt direkt!
Logga in på Mina sidor för att ladda upp dokument.
Information om hur du söker ersättning.
Vi jobbar med att åtgärda felet.
Sedan mitten av augusti händer det att signeringen inte fungerar emellanåt. Problemet gäller alla a-kassor och beror sannlikt på hög belastning. Men det kan också finnas inställningar i din telefon eller dator som du kan ändra för att det ska fungera. Om du försökt ändra detta, men det ändå inte fungerar ska du kontakta oss så att vi kan hjälpa dig vidare.
Tre saker du behöver undersöka
- Använder du webbläsaren EDGE eller webbläsaren Firefox?
- Tillåter du Cookies på sidan?
- Tillåter du Pop-up och omdirigeringar på sidan?
Om du svarar ja på alla tre frågorna beror det troligtvis på hög belastning. Då kan du försöka igen senare på kvällen.
Så här granskar du inställningarna
- Klicka på hänglåset till vänster av webbadressen. Då ser du om cookies tillåts. Därifrån så kan du sedan klicka på "platsinställningar".
- Välj sedan sekretess och säkerhet.
- Välj därefter webbplatsinställningar.
- Gå in på "pop-up och omdirigeringar".
- Där kan du se om <https://la.minasidor.org> ligger under tillåtna sidor, vilket adressen behöver göra.
Du som använder Apple
- Om du använder Apples webbläsare Safari kan du signera cirka 5 gånger vid samma tillfälle. Det är en säkerhetsåtgärd som finns i Apples operativsystem. Vill du signera fler gånger än så behöver du starta om ett nytt tillfälle eller använda en annan webbläsare, förslagsvis Firefox eller EDGE.
- Om du använder Apples webbläsare Safari och har inställningen "Spåra inte mellan webbplatser" är det inte möjligt att signera. Ändra då dina inställningar så att du tillåter spårning mellan webbplatser.
Ett problem med Chrome
Efter Googles senaste säkerhetsuppdatering verkar felet med signering kunna uppstå i Chrome. Om du har inställningen att inte godkänna tredje parts kakor fungerar inte signeringen. Ändra dina inställningar för kakor så att du godkänner kakorna istället. Det här felet verkar även ha smugit in sig i den öppna versionen av webbläsare, även om du inte aktivt har valt den inställningen själv.
Kontakta oss om du fortfarande har problem
Tveka inte att kontakta oss om du inte blir av med problemet. Ring eller skicka ett meddelande så hjälper vi dig vidare.
Kontakta oss
Gör så här för att ändra inställningar i Safari
- Gå in i Inställningar -> Safari.
- Under rubriken Integritet och säkerhet finns flera val.
- Avmarkera valet "Spåra inte mellan webbplatser".
Om det inte fungerar i Safari trots att du gör detta rekommenderar vi att du laddar ner Chrome som webbläsare på din enhet.
2. Logga in på din internetbank och beställ ett mobilt BankID. Med hjälp av koden du får kan du starta appen.
3. Har du gjort det här en gång behöver du inte göra det igen. BankID:t kommer att starta när du öppnar appen.
Support BankID
Testa BankID
Support BankID
På en telefon hämtar du programmet gratis i App store eller din google play butik.
På en vanlig dator kan du ladda ner programmet här: https://get.adobe.com/se/reader/
Om du har en Mac/iPhone/iPad kan det det också bero på att du har en inställning aktiverad som kallas ”privat surfing”. För att Mina sidor ska fungera fullt ut måste du då avaktivera inställningen. Följ guiderna under länkarna för att få hjälp.
För Mac: https://support.apple.com/kb/PH21413?viewlocale=sv_SE&locale=sv_SE
För iPone och Ipad: https://support.apple.com/sv-se/HT203036
För Mac: https://support.apple.com/kb/PH21413?viewlocale=sv_SE&locale=sv_SE
För iPone och Ipad: https://support.apple.com/sv-se/HT203036
För att kunna få ersättning från a-kassan ska du först skriva in dig på Arbetsförmedlingen, gärna redan din första dag som arbetslös. Sedan kan du börja ansöka om ersättning genom Lärarnas a-kassa när du är medlem hos oss. Är du inte medlem i någon a-kassa kan du få ersättning genom Alfakassan.
Fyra steg till ersättning från a-kassan
Det är fyra saker du ska göra för att kunna få ersättning från a-kassan när du är arbetslös:
- Skriv in dig på Arbetsförmedlingen.
- Sök ersättning genom din a-kassa.
- Gå igenom uppgiftslistan som du får av a-kassan.
- Tidrapportera till din a-kassa.
Läs mer på sidan Söka ersättning.
Gör så här för att ändra inställningar i Safari
- Gå in i Inställningar -> Safari.
- Under rubriken Integritet och säkerhet finns flera val.
- Avmarkera valet "Spåra inte mellan webbplatser".
Om det inte fungerar i Safari trots att du gör detta rekommenderar vi att du laddar ner Chrome som webbläsare på din enhet.
- När du är medlem och uppfyller de villkor som krävs kan du få ersättning från oss. Det gäller även när du har haft arbetspass som avbokats.
- Om du är anställd med en särskild omfattning kan du också ha rätt till ersättning samtidigt, men utifrån villkoren för deltidsanställning.
Läs mer om vad som gäller för dig som är anställd på deltid.
Särskilda förutsättningar för dig med företag är att du också:
- måste ha uppehåll i ditt företag
- ha fått det godkänt som extraarbete
- eller ha fått ditt företag godkänt som ett så kallat deltidsföretag.
Om du avvecklar företaget kan du också få ersättning från oss.
Läs mer om Företag och a-kassa
Läs mer på sidan Villkoren för a-kassa
För dig som kursledare gäller också att:
- Om du är timanställd kan du även få ersättning om du haft arbetspass som avbokats.
- Om du är anställt på en särskild omfattning kan du få ersättning utöver din omfattning.
För att tidrapportera rätt behöver du räkna om dina lektionspass till klocktimmar. Kontakta oss så hjälper vi dig med hur du ska räkna om det. Det går bra att ringa eller skicka ett meddelande när du är inloggad.
- Sjukanmäla dig till Försäkringskassan din första sjukdag.
- Rapportera att du är sjuk på dina tidrapporter.
- Så snart du är frisk, friskanmäla dig till Försäkringskassan och börja fylla i tidrapporterna som vanligt igen.
Om du blir sjuk under en period med ersättning från a-kassan, är det Försäkringskassan som betalar ut ersättning
Läs mer på sidan Sjuk.
Vårt mål är att du ska få besked om din ersättning inom 3 veckor efter vi har fått din ansökan. Just nu handlägger vi ansökningar som kom in den 5 februari och senare.
Läs mer om tid till beslut om ersättning här
Läs mer om ersättningens storlek här
Sedan mitten av augusti händer det att signeringen inte fungerar emellanåt. Problemet gäller alla a-kassor och beror sannlikt på hög belastning. Men det kan också finnas inställningar i din telefon eller dator som du kan ändra för att det ska fungera. Om du försökt ändra detta, men det ändå inte fungerar ska du kontakta oss så att vi kan hjälpa dig vidare.
Tre saker du behöver undersöka
- Använder du webbläsaren EDGE eller webbläsaren Firefox?
- Tillåter du Cookies på sidan?
- Tillåter du Pop-up och omdirigeringar på sidan?
Om du svarar ja på alla tre frågorna beror det troligtvis på hög belastning. Då kan du försöka igen senare på kvällen.
Så här granskar du inställningarna
- Klicka på hänglåset till vänster av webbadressen. Då ser du om cookies tillåts. Därifrån så kan du sedan klicka på "platsinställningar".
- Välj sedan sekretess och säkerhet.
- Välj därefter webbplatsinställningar.
- Gå in på "pop-up och omdirigeringar".
- Där kan du se om <https://la.minasidor.org> ligger under tillåtna sidor, vilket adressen behöver göra.
Du som använder Apple
- Om du använder Apples webbläsare Safari kan du signera cirka 5 gånger vid samma tillfälle. Det är en säkerhetsåtgärd som finns i Apples operativsystem. Vill du signera fler gånger än så behöver du starta om ett nytt tillfälle eller använda en annan webbläsare, förslagsvis Firefox eller EDGE.
- Om du använder Apples webbläsare Safari och har inställningen "Spåra inte mellan webbplatser" är det inte möjligt att signera. Ändra då dina inställningar så att du tillåter spårning mellan webbplatser.
Ett problem med Chrome
Efter Googles senaste säkerhetsuppdatering verkar felet med signering kunna uppstå i Chrome. Om du har inställningen att inte godkänna tredje parts kakor fungerar inte signeringen. Ändra dina inställningar för kakor så att du godkänner kakorna istället. Det här felet verkar även ha smugit in sig i den öppna versionen av webbläsare, även om du inte aktivt har valt den inställningen själv.
Kontakta oss om du fortfarande har problem
Tveka inte att kontakta oss om du inte blir av med problemet. Ring eller skicka ett meddelande så hjälper vi dig vidare.
Kontakta oss
Läs mer om korttidsarbete på Tillväxtverket
Kontakta oss så hjälper vi dig med hur du ska räkna om det. Det går bra att ringa eller skicka ett meddelande när du är inloggad.
- Sjukanmäla dig till Försäkringskassan din första sjukdag.
- Rapportera att du är sjuk på dina tidrapporter.
- Så snart du är frisk, friskanmäla dig till Försäkringskassan och börja fylla i tidrapporterna som vanligt igen.
Om du blir sjuk under en period med ersättning från a-kassan, är det Försäkringskassan som betalar ut ersättning
Läs mer på sidan Sjuk.
Antalet timmar räknar du fram genom att ta din deltidsanställnings omfattning gånger 8. Du ska alltså inte fylla i så många timmar du varit schemalagd utan räkna fram tid baserad på din anställning och rapportera den.
Exempel
- Du arbetar på en deltidsanställning med omfattningen 75% till och med onsdagen.
- Du markerar arbete för måndag, tisdag och onsdag och fyller i 6 timmar varje dag, eftersom 0,75 x 8 = 6.
- Du markerar arbetslös torsdag, fredag, lördag och söndag.
Antalet timmar räknar du fram genom att ta din deltidsanställnings omfattning gånger 8. Du ska alltså inte fylla i så många timmar du varit schemalagd utan räkna fram tid baserad på din anställning och rapportera den.
Exempel
- Du börjar en deltidsanställning med omfattningen 75% på onsdagen.
- Du markerar arbetslös måndag och tisdag.
- Du markerar arbete för onsdag, torsdag och fredag och fyller i 6 timmar varje dag, eftersom 0,75 x 8 = 6.
- Du markerar arbetslös lördag och söndag.
I rutorna för varje dag fyller du i sådant som är utöver ditt deltidsarbete. Till exempel
- extraarbete
- jourtid
- förhinder för att söka jobb
- semester
- sjukdom
- eventuell föräldrapenning
Om du behöver ytterligare hjälp att tidrapportera kan du klicka på det lilla frågetecknet till höger ovanför tidrapporten.
Gå till sidan Tidrapportera
Gå till sidan Tidrapportera.
- Så snart en vecka har gått kan du rapportera den. För att få pengar från oss torsdagen efter, behöver du skicka din rapport på måndagen senast kl 00:00.
- Om du vill lägga in tid, men skicka in senare, kan du spara påbörjade tidrapporter som utkast.
- Du kan senast skicka in tidrapporten nio månader i efterhand. Längre tillbaka i tiden får vi inte betala ut ersättning till dig.
Gör så här:
Dividera ditt gage per dag med 180 kronor, som från och med den 1 januari 2019 är det schablonbelopp per timme som du ska använda. Har du däremot arbetat under perioden 1 april 2018 - 31 december 2018 ska du dividera med 176 kronor.
Avrunda till närmaste hel- eller halvtimme.
Motsvarar gaget mer än 40 timmar ska du tidrapportera 40 timmars arbete på den veckan du fått gaget för. Resterande timmar ska du föra över till nästa veckas tidrapport.
Om du arbetat inom Teateranställdas avtalsområde är minsta antal timmar för ett framträdande 8 timmar, oavsett gage. Någon liknande minimigräns finns inte inom Musikernas avtalsområde.
Gå till sidan Tidrapportera
Du gör så här:
Om du är lektor - multiplicera antalet arbetade lektioner med 4.
Om du är adjunkt - multiplicera antalet arbetade lektioner med 2,7.
Om du arbetar med annan undervisning än ovanstående - multiplicera antalet arbetade lektioner med 1,5.
Exempel:
Du är timanställd adjunkt och får betalt för två lektioner. Räkna 2 x 2,7 = 5,4. Du ska därför fylla i fem timmars arbete i tidrapporten.
Om du arbetar som assistent ska du inte räkna om dina timmar. Du tidrapporterar som vanligt.
Läs mer på sidan Tidrapportera.
Du gör så här:
Antal lektioner under en vecka x 40 / Antal lektioner per vecka vid heltid = Arbetad tid under veckan
Cirkelledare har vanligen 27 lektioner per vecka vid heltid. SFI-lärare har vanligen 24 lektioner per vecka vid heltid. Du hittar troligen vad som gäller för dig i ditt anställningsavtal.
Du som får betalt per timme behöver inte räkna om på det här sättet, utan tidrapporterar som vanligt.
Läs om det på sidan Tidrapportera.
Utbetalningar sker varje vecka, normalt på torsdagar, men på grund av helgdagar måste den ibland justeras.
När du loggar in och tidrapporterar senast vid midnatt, klockan 00:00, natten mellan måndagen och tisdagen, kan du få ersättningen utbetald på torsdagen i samma vecka. Om du tidrapporterar senare kan du få ersättningen tidigast på torsdagen i veckan därpå.Ändrade utbetalningsdagar 2021
- Vecka 53 2020: måndag den 4 januari. (Rapportera 28 december.)
- Vecka 1: fredag 8 januari. (Rapportera 4 januari.)
- Vecka 14: tisdag 9 april. (Rapportera 6 april.)
- Vecka 19: fredag 14 maj. (Rapportera 10 maj.)
Läs mer om din ersättning här
Du kan se vilken ersättning och skatt vi har rapporterat in till Skatteverket genom att logga in hos oss eller hos dem.
Läs mer om individuppgifter till Skatteverket
Tänk på att skicka in dina rapporter senast måndagar kl 00:00 för att få pengar torsdag samma vecka.
Situationer som kan påverka ersättningen
Läs mer om korttidsarbete på Tillväxtverket
Antalet timmar räknar du fram genom att ta din deltidsanställnings omfattning gånger 8. Du ska alltså inte fylla i så många timmar du varit schemalagd utan räkna fram tid baserad på din anställning och rapportera den.
Exempel
- Du arbetar på en deltidsanställning med omfattningen 75% till och med onsdagen.
- Du markerar arbete för måndag, tisdag och onsdag och fyller i 6 timmar varje dag, eftersom 0,75 x 8 = 6.
- Du markerar arbetslös torsdag, fredag, lördag och söndag.
Antalet timmar räknar du fram genom att ta din deltidsanställnings omfattning gånger 8. Du ska alltså inte fylla i så många timmar du varit schemalagd utan räkna fram tid baserad på din anställning och rapportera den.
Exempel
- Du börjar en deltidsanställning med omfattningen 75% på onsdagen.
- Du markerar arbetslös måndag och tisdag.
- Du markerar arbete för onsdag, torsdag och fredag och fyller i 6 timmar varje dag, eftersom 0,75 x 8 = 6.
- Du markerar arbetslös lördag och söndag.
I rutorna för varje dag fyller du i sådant som är utöver ditt deltidsarbete. Till exempel
- extraarbete
- jourtid
- förhinder för att söka jobb
- semester
- sjukdom
- eventuell föräldrapenning
Om du behöver ytterligare hjälp att tidrapportera kan du klicka på det lilla frågetecknet till höger ovanför tidrapporten.
Gå till sidan Tidrapportera
Mer information om a-kassa och deltidsarbete
För att dina avstängningsdagar ska börja räknas av behöver du skriva in dig på Arbetsförmedlingen första dagen efter att din anställning upphört. Du ska också Söka ersättning i Mina sidor och tidrapportera hela den tid då du är avstängd, precis som du gör när du senare får ersättning.
Vi drar avstängningsdagar antingen
- när du är arbetslös, registrerad på Arbetsförmedlingen och söker/kan ta jobb eller
- om du arbetar minst 3 timmar om dagen
Om du till exempel åker på semester drar vi alltså inga dagar utan avstängningstiden skjuts fram.
Om vi bedömt att du kommer att få ersättning efter avstängningstiden börjar den tiden alltid med sex karensdagar, likt alla ersättningsperioder.
Mer information på sidan Egen uppsägning
Har det inte gått 112 kalenderdagar sedan du slutade din anställning på egen begäran, blir du avstängd från din rätt till ersättning under 9 veckor (45 ersättningsdagar) eller fram tills att det gått 112 kalenderdagar sedan du slutade din anställning.
Vi drar avstängningsdagar antingen
- när du är arbetslös, registrerad på Arbetsförmedlingen och söker/kan ta jobb eller
- om du arbetar minst 3 timmar om dagen
Om du till exempel får pengar från CSN eller åker på semester drar vi alltså inga dagar utan avstängningstiden skjuts fram.
Har du haft giltiga skäl att säga upp dig blir du inte avstängd från ersättning. Du kan läsa mer om detta på sidan Egen uppsägning.
Du behöver alltid söka ersättning för att vi ska kunna bedöma din situation och för att eventuella avstängningsdagar ska börja räknas av.
Kontakta oss så att vi kan hjälpa dig rätt
Har det inte gått 112 kalenderdagar sedan du slutade din anställning på egen begäran, blir du avstängd från din rätt till ersättning under 9 veckor (45 ersättningsdagar) eller fram tills att det gått 112 kalenderdagar sedan du slutade din anställning.
Vi drar avstängningsdagar antingen
- när du är arbetslös, registrerad på Arbetsförmedlingen och söker/kan ta jobb eller
- om du arbetar minst 3 timmar om dagen
Om du till exempel tar ut föräldrapenning eller åker på semester drar vi alltså inga dagar utan avstängningstiden skjuts fram.
Har du haft giltiga skäl att säga upp dig blir du inte avstängd från ersättning. Du kan läsa mer om detta på sidan Egen uppsägning.
Du behöver alltid söka ersättning för att vi ska kunna bedöma din situation och för att eventuella avstängningsdagar ska börja räknas av.
Kontakta oss så att vi kan hjälpa dig rätt
Vi drar avstängningsdagar antingen
- när du är arbetslös, registrerad på Arbetsförmedlingen och söker/kan ta jobb eller
- om du arbetar minst 3 timmar om dagen
Om du till exempel tar ut sjukpenning eller åker på semester drar vi alltså inga dagar utan avstängningstiden skjuts fram.
Några saker krävs för att du inte ska bli avstängd från ersättning om du säger upp dig på grund av hälsoskäl
- Att du inte kan gå tillbaka till ditt nuvarande arbete eller till annat arbete hos din arbetsgivare.
- Att du tagit upp hälsoskälen med din arbetsgivare för att försöka lösa problemet, till exempel genom förändrade arbetsuppgifter, rehabilitering eller omplacering.
- Att du har läkarintyg som styrker hälsoskälen och är utfärdat innan anställningen upphör. Har du andra skriftliga intyg som styrker exempelvis rehabiliteringsplan eller omplaceringsutredning behöver du skicka kopior till oss.
Du behöver alltid söka ersättning för att vi ska kunna bedöma din situation och för att eventuella avstängningsdagar ska börja räknas av.
Kontakta oss så att vi kan hjälpa dig rätt
Vi drar avstängningsdagar antingen
- när du är arbetslös, registrerad på Arbetsförmedlingen och söker/kan ta jobb eller
- om du arbetar minst 3 timmar om dagen
Om du till exempel åker på semester drar vi alltså inga dagar utan avstängningstiden skjuts fram.
När du söker ersättning tittar vi alltid på din unika situation. Det kan vara omständigheter i din familjesituation som gör att du tvingas flytta så långt från ditt jobb att det är omöjligt för dig att dagpendla. Vi bedömer om dina omständigheter är skäl nog för att du inte ska bli avstängd. Du behöver oftast kunna styrka dina skäl med någon form av intyg.
Du behöver alltid söka ersättning för att vi ska kunna bedöma din situation och för att eventuella avstängningsdagar ska börja räknas av.
Kontakta oss om du vill veta mer
Läs mer om ferielön
Har du skickat in arbetsgivarintyg för någon del av läsåret tidigare behöver du inte skicka in dem igen.
Du hittar mer hjälp kring hur du kan få pengar från oss på sidan Söka ersättning.
Nej, du får inte göra reklam på till exempel webb eller sociala medier.
Istället vill vi att du tydligt informerar på din webb och i sociala medier att ditt företag just nu inte är igång. Du får inte göra någonting alls när du har uppehåll i företaget, som kan komma att gynna din företagsverksamhet.Läs mer om företag och a-kassa
Du har endast rätt till ersättning om du väljer att göra uppehåll i din verksamhet eller om du avslutar företaget helt och hållet.
Ett uppehåll innebär att ingen som helst verksamhet får förekomma i ditt företag
- Du kan till exempel under ditt uppehåll inte ägna dig åt eget konstnärligt arbete som kan komma att gynna din företagsverksamhet.
- Sådana uppdrag som du eventuellt redan har inplanerade i din verksamhet måste du ställa in.
Läs mer om företag och a-kassa
Ett uppehåll innebär att ingen som helst verksamhet får förekomma i ditt företag
- Du kan till exempel inte ägna dig åt förberedande arbete inför kommande föreläsningar.
- Du får inte göra någonting alls när du har uppehåll i företaget, som kan komma att gynna din företagsverksamhet.
- Sådana uppdrag som du eventuellt redan har inplanerade i din verksamhet måste du ställa in.
Läs mer om företag och a-kassa
Ett uppehåll innebär att ingen som helst verksamhet får förekomma i ditt företag
- Du kan till exempel inte ägna dig åt förberedande övning inför kommande spelningar och gig.
- Du får inte göra någonting alls när du har uppehåll i företaget, som kan komma att gynna din företagsverksamhet.
- Sådana uppdrag som du eventuellt redan har inplanerade i din verksamhet måste du ställa in.
Läs mer om företag och a-kassa
Särskilda förutsättningar för dig med företag är att du också:
- måste ha uppehåll i ditt företag
- ha fått det godkänt som extraarbete
- eller ha fått ditt företag godkänt som ett så kallat deltidsföretag.
Om du avvecklar företaget kan du också få ersättning från oss.
Läs mer om Företag och a-kassa
Du kan få ersättning från oss i den här situationen när du inte har några restpoäng eller ofärdiga uppgifter kvar från det som du har studerat.
Helt klar med studierna för att kunna få a-kassa
Det krävs alltså att dina studier är helt avslutade och att du inte har något kvar att lämna in senare för att du ska kunna få a-kassa efter dina studier. Bäst är alltså att du ser till att göra klart allt med dina studier under de terminer då de pågår.
Tre första villkoren för ersättning
Var uppmärksam på att du behöver uppfylla de tre första villkoren för ersättning.
Läs mer om a-kassa och studier
Du som studerar, är med i a-kassan och jobbar flitigt under tre sommaruppehåll kan komma upp i en bättre ersättning för att du uppfyller kraven både för arbetsvillkoret och för inkomstbaserad ersättning.
Om a-kassa och studier
Terminerna med heltidsstudier påverkar inte nivån på din ersättning utan är tid som kan hoppas över. Om du däremot jobbar tillräckligt mycket på sommarlovet kan ditt medlemskap bli en väldigt lönsam investering.
Har du inte jobb direkt efter examen eller om du skulle hoppa av dina studier av någon anledning, har du skapat dig en trygghet genom att vara med hos oss. Du kan då söka jobb och samtidigt ansöka om ersättning från oss.
Mer om att vara studentmedlem
Du som studerar, är med i a-kassan och jobbar flitigt under tre sommaruppehåll kan komma upp i en bättre ersättning för att du uppfyller kraven både för arbetsvillkoret och för inkomstbaserad ersättning. Det har du glädje av när du tar examen.
Om a-kassa och studier
Medlemskap
Det är enkelt att bli medlem om du inte redan är det:
- Gå in på sidan Bli medlem.
- Du hämtar dina uppgifter och signerar med BankID.
Logga in på Lärarnas a-kassa
Läs om hur vi behandlar dina uppgifter enligt GDPR.
Har du inget BankID? Ring oss eller kontakta oss via mejl, så hjälper vi dig med ansökan.
Gör så här:
- Om du har svårt att få iväg din medlemsansökan digitalt, går det bra att du mejlar oss talar om att du vill bli medlem idag.
- Var noga med att fylla i ditt personnummer och din mejladress.
- Vi kommer att höra av oss till dig och se till att vi får de kompletterande uppgifter som vi behöver.
Mejla oss din medlemsansökan i formuläret här.
Sedan mitten av augusti händer det att signeringen inte fungerar emellanåt. Problemet gäller alla a-kassor och beror sannlikt på hög belastning. Men det kan också finnas inställningar i din telefon eller dator som du kan ändra för att det ska fungera. Om du försökt ändra detta, men det ändå inte fungerar ska du kontakta oss så att vi kan hjälpa dig vidare.
Tre saker du behöver undersöka
- Använder du webbläsaren EDGE eller webbläsaren Firefox?
- Tillåter du Cookies på sidan?
- Tillåter du Pop-up och omdirigeringar på sidan?
Om du svarar ja på alla tre frågorna beror det troligtvis på hög belastning. Då kan du försöka igen senare på kvällen.
Så här granskar du inställningarna
- Klicka på hänglåset till vänster av webbadressen. Då ser du om cookies tillåts. Därifrån så kan du sedan klicka på "platsinställningar".
- Välj sedan sekretess och säkerhet.
- Välj därefter webbplatsinställningar.
- Gå in på "pop-up och omdirigeringar".
- Där kan du se om <https://la.minasidor.org> ligger under tillåtna sidor, vilket adressen behöver göra.
Du som använder Apple
- Om du använder Apples webbläsare Safari kan du signera cirka 5 gånger vid samma tillfälle. Det är en säkerhetsåtgärd som finns i Apples operativsystem. Vill du signera fler gånger än så behöver du starta om ett nytt tillfälle eller använda en annan webbläsare, förslagsvis Firefox eller EDGE.
- Om du använder Apples webbläsare Safari och har inställningen "Spåra inte mellan webbplatser" är det inte möjligt att signera. Ändra då dina inställningar så att du tillåter spårning mellan webbplatser.
Ett problem med Chrome
Efter Googles senaste säkerhetsuppdatering verkar felet med signering kunna uppstå i Chrome. Om du har inställningen att inte godkänna tredje parts kakor fungerar inte signeringen. Ändra dina inställningar för kakor så att du godkänner kakorna istället. Det här felet verkar även ha smugit in sig i den öppna versionen av webbläsare, även om du inte aktivt har valt den inställningen själv.
Kontakta oss om du fortfarande har problem
Tveka inte att kontakta oss om du inte blir av med problemet. Ring eller skicka ett meddelande så hjälper vi dig vidare.
Kontakta oss
Vanligen beror det på att du använder någon annan webbläsare än Chrome. Om du surfar med en Apple-enhet och använder Safari kan du bli av med problemet genom att ändra inställningar.
Gör så här för att ändra inställningar i Safari
- Gå in i Inställningar -> Safari.
- Under rubriken Integritet och säkerhet finns flera val.
- Avmarkera valet "Spåra inte mellan webbplatser".
Om det inte fungerar i Safari trots att du gör detta rekommenderar vi att du laddar ner Chrome som webbläsare på din enhet.
Vi är a-kassan för dig som är lärare, skolledare eller jobbar med undervisning i någon form. Även du som är lärarstudent kan gå med om du har jobbat något.
Bli medlem i Lärarnas a-kassa
Det är enkelt att bli medlem om du inte redan är det:
- Gå in på sidan Bli medlem.
- Du hämtar dina uppgifter och signerar med BankID.
Logga in på Lärarnas a-kassa
Läs om hur vi behandlar dina uppgifter enligt GDPR.
Har du inget BankID? Ring oss eller kontakta oss via mejl, så hjälper vi dig med ansökan.
Terminerna med heltidsstudier påverkar inte nivån på din ersättning utan är tid som kan hoppas över. Om du däremot jobbar tillräckligt mycket på sommarlovet kan ditt medlemskap bli en väldigt lönsam investering.
Har du inte jobb direkt efter examen eller om du skulle hoppa av dina studier av någon anledning, har du skapat dig en trygghet genom att vara med hos oss. Du kan då söka jobb och samtidigt ansöka om ersättning från oss.
Mer om att vara studentmedlem
Läs mer och bli medlem.
Läs mer på sidan Våra medlemmar.
Bli medlem
- Logga in på Mitt medlemskap
- Klicka på Betalningar
- Använd uppgifterna vid obetalda fakturor för att betala in avgiften till vårt plusgironummer 4920401-9.
Efter tre obetalda månader måste vi avsluta ditt medlemskap, men du är ändå skyldig att betala de uteblivna avgifterna. Vill du avsluta medlemskapet ska du aktivt begära det av oss, det gör du inte genom att sluta betala avgiften.
Betala digitalt med autogiro eller e-faktura för att minska risken att missa betalningen.
När du har betalat de avgifter vi skickat inbetalningskort för, kommer ditt betalsätt via banken att börja fungera igen.
Du kan se uppgifter för dina avgifter i Mitt medlemskap under Betalningar.
Gå till Mitt medlemskap
- Det tar upp till fyra dagar innan din ansökan om autogiro registrerats. Om det fortfarande inte står autogiro när du loggar in efter fyra dagar kan du kontakta oss, så hjälper vi dig.
- Vi drar 130 kronor från ditt konto den 28:e varje månad, så snart ditt autogiro blir aktivt.
Läs mer om att betala digitalt med autogiro eller e-faktura
Mottagare ska vara plusgironummer 4920401-9. Du hittar också ditt OCR-nummer under Betalningar i Mitt medlemskap.
Gå till Mitt medlemskap
Du hittar också OCR-numret när du loggar in i Mitt medlemskap och klickar på Betalningar.
Gå till Mitt medlemskap.
- Ditt autogiro fungerar inte om du har angivit ett fel siffror i kontonummer.
- Ditt autogiro kan inte godkännas om du angivit ett konto som är någon annans.
- Ett sparkonto kan inte användas för autogirobetalningar.
- Om vi inte kunnat dra de senaste två månadernas avgifter, skickar vi pappersfakturor istället.
- Om du ansökt om autogiro i din internetbank (inte genom att logga in hos oss) kanske du har angett fel betalarnummer. Betalarnummer ska vara samma som ditt personnummer, tolv siffror utan bindestreck.
Du kan se uppgifter för avgifter i Mitt medlemskap under Betalningar. När du betalat avgifter vi saknar börjar ditt autogiro att dra månadsavgiften automatiskt.
Gå till Mitt medlemskap
Var hittar jag mitt nya OCR nummer?
Läs mer om att betala digitalt.
E-faktura ansöker du om på din internetbank.
Här hjälper vi dig att skaffa autogiro
- Klicka på Skicka ändå. Vår systemleverantör har inte gjort några förändringar i säkerhetsrutinerna och gör bedömningen att det är säkert att gå vidare.
Känner du dig ändå osäker och inte vill gå vidare rekommenderar vi att du byter till en annan webbläsare.
Felmeddelandet visas för den som använder webbläsaren Chrome när den är uppdaterad till den senaste versionen som börjar med 87.
Vi jobbar med att åtgärda felet.
Sedan mitten av augusti händer det att signeringen inte fungerar emellanåt. Problemet gäller alla a-kassor och beror sannlikt på hög belastning. Men det kan också finnas inställningar i din telefon eller dator som du kan ändra för att det ska fungera. Om du försökt ändra detta, men det ändå inte fungerar ska du kontakta oss så att vi kan hjälpa dig vidare.
Tre saker du behöver undersöka
- Använder du webbläsaren EDGE eller webbläsaren Firefox?
- Tillåter du Cookies på sidan?
- Tillåter du Pop-up och omdirigeringar på sidan?
Om du svarar ja på alla tre frågorna beror det troligtvis på hög belastning. Då kan du försöka igen senare på kvällen.
Så här granskar du inställningarna
- Klicka på hänglåset till vänster av webbadressen. Då ser du om cookies tillåts. Därifrån så kan du sedan klicka på "platsinställningar".
- Välj sedan sekretess och säkerhet.
- Välj därefter webbplatsinställningar.
- Gå in på "pop-up och omdirigeringar".
- Där kan du se om <https://la.minasidor.org> ligger under tillåtna sidor, vilket adressen behöver göra.
Du som använder Apple
- Om du använder Apples webbläsare Safari kan du signera cirka 5 gånger vid samma tillfälle. Det är en säkerhetsåtgärd som finns i Apples operativsystem. Vill du signera fler gånger än så behöver du starta om ett nytt tillfälle eller använda en annan webbläsare, förslagsvis Firefox eller EDGE.
- Om du använder Apples webbläsare Safari och har inställningen "Spåra inte mellan webbplatser" är det inte möjligt att signera. Ändra då dina inställningar så att du tillåter spårning mellan webbplatser.
Ett problem med Chrome
Efter Googles senaste säkerhetsuppdatering verkar felet med signering kunna uppstå i Chrome. Om du har inställningen att inte godkänna tredje parts kakor fungerar inte signeringen. Ändra dina inställningar för kakor så att du godkänner kakorna istället. Det här felet verkar även ha smugit in sig i den öppna versionen av webbläsare, även om du inte aktivt har valt den inställningen själv.
Kontakta oss om du fortfarande har problem
Tveka inte att kontakta oss om du inte blir av med problemet. Ring eller skicka ett meddelande så hjälper vi dig vidare.
Kontakta oss
Vanligen beror det på att du använder någon annan webbläsare än Chrome. Om du surfar med en Apple-enhet och använder Safari kan du bli av med problemet genom att ändra inställningar.
Gör så här för att ändra inställningar i Safari
- Gå in i Inställningar -> Safari.
- Under rubriken Integritet och säkerhet finns flera val.
- Avmarkera valet "Spåra inte mellan webbplatser".
Om det inte fungerar i Safari trots att du gör detta rekommenderar vi att du laddar ner Chrome som webbläsare på din enhet.
Om oss
Vi är a-kassan för dig som är lärare, skolledare eller jobbar med undervisning i någon form. Även du som är lärarstudent kan gå med om du har jobbat något.
Bli medlem i Lärarnas a-kassa
För att du som anställd ska kunna få ut pengar från försäkringen om du står utan anställning behöver du vara medlem i en a-kassa. Lärarnas a-kassa ansluter Sveriges alla lärare, både studenter och de som jobbar. Vi är en medlemsförening inom svensk välfärd, inte ett företag som tjänar pengar.
Står du utan anställning en period kan du som medlem ansöka om ersättning från oss och får då del av det som din arbetsgivare redan betalat för.
Läs mer om hur mycket pengar du kan få på sidan Ersättningens storlek.
Logga in för att hantera ditt medlemskap och uppdatera dina uppgifter
Har du inte fått något mejl kan du från den 14 april 2021 rösta genom att klicka på länken nedan
Rösta i ombudsvalet
Logga in för att hantera ditt medlemskap och uppdatera dina uppgifter
Har vi inte din e-postadress får du ett brev på posten med samma information.
Har du inte fått något mejl eller brev kan du från den 1 mars 2021 logga in och nominera genom att klicka på länken nedan
Nominera i ombudsvalet
Här kan du se vilken valkrets du tillhör
Det är viktigt att du loggar in i valsystemet EasyVote och skapar en kandidatprofil. Då ökar du chanserna för att bli vald. I kandidatprofilen lägger du upp ett foto på och en beskrivning om dig själv.
Om du blir vald kommer vi att meddela dig det efter att valet är klart. Du får då ytterligare information om vad du ska göra.