Hur länge kan jag vänta med att rapportera min tid?

Du kan senast skicka in tidrapporten nio månader i efterhand. Längre tillbaka i tiden får vi inte betala ut ersättning till dig.

De vanligaste frågorna just nu

När får jag veta om jag får ersättning?

Vår målsättning är att det inte ska ta längre tid att få ersättningen från oss än vad det tar att få en vanlig löneutbetalning. Ibland tar det längre tid, till exempel om vi behöver be om fler uppgifter från dig eller din arbetsgivare.

Så kan du hjälpa oss att hjälpa dig


Du kan hjälpa oss att hantera din ansökan snabbare genom att:a

Läs mer om tid till beslut om ersättning här
Kan jag få a-kassa samtidigt som jag har ferielön?

Om din anställning slutar vid terminsslutet kan du få a-kassa under sommaren även om du får ferielön utbetald. Men om du fortfarande är anställd under sommaren och anställningen tar slut först när höstterminen startar kan du inte få ersättning förrän då. Vi får nämligen inte betala ut ersättning till dig när du har en pågående anställning.

Kom ihåg för att kunna få a-kassa måste du vara anmäld hos Arbetsförmedlingen och kunna både söka och ta jobb under sommaren, även om du börjar en ny anställning till hösten.
Jag vill byta till Lärarnas a-kassa, hur gör jag?

När du vill byta till Lärarnas a-kassa skickar du in en medlemsansökan till oss. I ansökan väljer du att vi ska sköta avslutet med din förra a-kassa. Då hjälper vi dig så att du får med dig medlemstiden utan att det blir något glapp mellan medlemskapen. Det är viktigt att du fortsätter att betala din faktura från din gamla a-kassa fram till att bytet trätt i kraft. På så sätt är du säker på att du inte får ett glapp i medlemstiden.

Byt till Lärarnas a-kassa
Jag jobbar som rektor, kan jag bli medlem i Lärarnas a-kassa?

Ja, hos oss är alla välkomna! Även du som är skolledare. Vi hjälper alla som arbetar inom utbildningssektorn och har en tjänst som på något vis är kopplad till undervisning. Du kan ansöka direkt här på webben med e-legitimation.

Bli medlem
När kommer mina pengar?

Utbetalningar sker varje vecka, normalt på torsdagar, men på grund av helgdagar får du ibland pengarna en annan dag.

När du loggar in och tidrapporterar senast vid midnatt, klockan 00:00, natten mellan måndagen och tisdagen, kan du få ersättningen utbetald på torsdagen i samma vecka. Om du tidrapporterar senare kan du få ersättningen tidigast på torsdagen i veckan därpå.

Läs mer om din ersättning här

När dagen för utbetalning av ersättning sammanfaller med en helgdag justeras den till den närmaste vardagen.

Här kan du se alla ändrade utbetalningsdagar

Söka och hantera ersättning

Mina sidor användarstöd
Hur gör jag för att behålla min ersättning samtidigt som jag börjar studera?

Om du vill börja studera under tiden du har ersättning från oss behöver du skicka in ansökan till oss om att få det godkänt.

Så här gör du för att ansöka



  • Logga in för att hantera din ersättning.

  • Du hittar Ansökan om studier under menyvalet E-tjänster.


Logga in på Mina sidor och ansök om studier.

Mer information om att börja studera med ersättning.
När jag loggar in står det "Informationen du är på väg att skicka in är inte säker". Vad ska jag göra?


  • Klicka på Skicka ändå. Vår systemleverantör har inte gjort några förändringar i säkerhetsrutinerna och gör bedömningen att det är säkert att gå vidare.


Känner du dig ändå osäker och inte vill gå vidare rekommenderar vi att du byter till en annan webbläsare.

Felmeddelandet visas för den som använder webbläsaren Chrome när den är uppdaterad till den senaste versionen som börjar med 87.
Jag kan inte logga in från min iPhone eller iPad - vad är fel?

I samband med en uppdatering uppstod ett fel som innebär att det blir problem att logga in på Mina sidor med äldre versioner av operativsystemet IOS än IOS 13. Vi rekommenderar att du istället använder en dator.

Vi jobbar med att åtgärda felet.
Vart skickar jag intyg eller underlag till er?

Bäst laddar du upp dokument kring din ersättning direkt i inloggat läge.

  • Logga in för att hantera din ersättning.

  • Under Menyvalet Ladda upp dokument kan du skicka oss dina intyg.

  • Du kan välja mellan pdf-, jpeg-, jpg- eller png-format. Har du pappersdokument kan du till exempel fota dem med din mobiltelefon och ladda upp dem den vägen.


Ska du skicka in arbetsgivarintyg loggar du också in för att hantera din ersättning. Inne på Mina sidor under E-tjänsten kan du välja "Begär Arbetsgivarintyg". Då kommer intygen in elektroniskt direkt!

Logga in på Mina sidor för att ladda upp dokument.

Information om hur du söker ersättning.
Mina sidor IT-support
Jag kan inte logga in från min iPhone eller iPad - vad är fel?

I samband med en uppdatering uppstod ett fel som innebär att det blir problem att logga in på Mina sidor med äldre versioner av operativsystemet IOS än IOS 13. Vi rekommenderar att du istället använder en dator.

Vi jobbar med att åtgärda felet.
Det går inte att signera, vad är fel?

Ibland fungerar inte signeringen. Problemet gäller alla a-kassor och beror sannolikt på hög belastning. Men det kan också finnas inställningar i din telefon eller dator som du kan ändra för att det ska fungera. Om du försökt ändra detta, men det ändå inte fungerar ska du kontakta oss så att vi kan hjälpa dig vidare.


Tre saker du behöver undersöka



  1. Använder du webbläsaren Edge eller webbläsaren Firefox?

  2. Tillåter du Cookies på sidan?

  3. Tillåter du pop-up och omdirigeringar på sidan?


Om du svarar ja på alla tre frågorna beror det troligtvis på hög belastning. Då kan du försöka igen senare.

Så här granskar du inställningarna



  • Klicka på hänglåset till vänster av webbadressen. Då ser du om cookies tillåts. Därifrån så kan du sedan klicka på "platsinställningar".

  • Välj sedan sekretess och säkerhet.

  • Välj därefter webbplatsinställningar.

  • Gå in på "pop-up och omdirigeringar".

  • Där kan du se om <https://la.minasidor.org> ligger under tillåtna sidor, vilket adressen behöver göra.


Du som använder Apple



  • Om du använder Apples webbläsare Safari kan du signera cirka fem gånger vid samma tillfälle. Det är en säkerhetsåtgärd som finns i Apples operativsystem. Vill du signera fler gånger än så behöver du starta om ett nytt tillfälle eller använda en annan webbläsare, förslagsvis Firefox eller Edge.

  • Om du använder Apples webbläsare Safari och har inställningen "Spåra inte mellan webbplatser" är det inte möjligt att signera. Ändra då dina inställningar så att du tillåter spårning mellan webbplatser.


Ett problem med Chrome


Efter Googles senaste säkerhetsuppdatering verkar felet med signering kunna uppstå i Chrome. Om du har inställningen att inte godkänna tredje parts kakor fungerar inte signeringen. Ändra dina inställningar för kakor så att du godkänner kakorna istället. Det här felet verkar även ha smugit in sig i den öppna versionen av webbläsare, även om du inte aktivt har valt den inställningen själv.



Kontakta oss om du fortfarande har problem


Tveka inte att kontakta oss om du inte blir av med problemet. Ring eller skicka ett meddelande så hjälper vi dig vidare.

Kontakta oss

Det står "Cookie failure" och jag kommer inte vidare när jag är inloggad, vad är fel?

Vanligen beror det på att du använder någon annan webbläsare än Chrome. Om du surfar med en Apple-enhet och använder Safari kan du bli av med problemet genom att ändra inställningar.

Se en film om hur du ändrar inställningarna

Gör så här för att ändra inställningar i Safari



  1. Gå in i Inställningar -> Safari.

  2. Under rubriken Integritet och säkerhet finns flera val.

  3. Avmarkera valet "Spåra inte mellan webbplatser".


Om det inte fungerar i Safari trots att du gör detta rekommenderar vi att du laddar ner Chrome som webbläsare på din enhet.
Hur skaffar jag e-legitimation?

Du kan logga in i våra e-tjänster med hjälp av e-legitimation. Läs på respektive webbplats för att se hur du gör för att skaffa e-legitimationen.

Support BankID
Freja eID+
Mina sidor har låst sig, vad ska jag göra?

Kanske har du försökt logga in på flera enheter, till exempel mobil och dator. Logga i så fall ut från alla enheter och försök på nytt på ett ställe. Om det fortfarande inte fungerar kan du behöva vänta ett tag och logga in senare.
Varför kan jag inte läsa mina meddelanden?

Det kan bero på att du inte har den senaste versionen av Adobe Reader installerad på din telefon eller dator.

På en telefon hämtar du programmet gratis i App store eller din google play butik.
På en vanlig dator kan du ladda ner programmet här: https://get.adobe.com/se/reader/
Om du har en Mac/iPhone/iPad kan det det också bero på att du har en inställning aktiverad som kallas ”privat surfing”. För att Mina sidor ska fungera fullt ut måste du då avaktivera inställningen. Följ guiderna under länkarna för att få hjälp.

För Mac: https://support.apple.com/kb/PH21413?viewlocale=sv_SE&locale=sv_SE

För iPone och Ipad: https://support.apple.com/sv-se/HT203036
Jag får bara upp en vit eller grå sida när jag loggar in med iPhone/iPad/Mac. Vad är fel?

Du har troligen en inställning aktiverad som kallas ”privat surfing”. För att Mina sidor ska fungera fullt ut i en Apple-enhet måste du avaktivera inställningen. Följ guiderna under länkarna för att få hjälp.

För Mac: https://support.apple.com/kb/PH21413?viewlocale=sv_SE&locale=sv_SE

För iPone och Ipad: https://support.apple.com/sv-se/HT203036
Söka ersättning
När får jag veta om jag får ersättning?

Vår målsättning är att det inte ska ta längre tid att få ersättningen från oss än vad det tar att få en vanlig löneutbetalning. Ibland tar det längre tid, till exempel om vi behöver be om fler uppgifter från dig eller din arbetsgivare.

Så kan du hjälpa oss att hjälpa dig


Du kan hjälpa oss att hantera din ansökan snabbare genom att:a

Läs mer om tid till beslut om ersättning här
Jag har blivit arbetslös. Hur gör jag för att få pengar från a-kassan?

För att kunna få ersättning från a-kassan ska du först skriva in dig på Arbetsförmedlingen, gärna redan din första dag som arbetslös. Sedan kan du börja ansöka om ersättning genom Lärarnas a-kassa när du är medlem hos oss. Är du inte medlem i någon a-kassa kan du få ersättning genom Alfakassan.

Fyra steg till ersättning från a-kassan


Det är fyra saker du ska göra för att kunna få ersättning från a-kassan när du är arbetslös:

  1. Skriv in dig på Arbetsförmedlingen.

  2. Sök ersättning genom din a-kassa.

  3. Gå igenom uppgiftslistan som du får av a-kassan.

  4. Tidrapportera till din a-kassa.


Läs mer på sidan Söka ersättning.
Det står "Cookie failure" och jag kommer inte vidare när jag är inloggad, vad är fel?

Vanligen beror det på att du använder någon annan webbläsare än Chrome. Om du surfar med en Apple-enhet och använder Safari kan du bli av med problemet genom att ändra inställningar.

Se en film om hur du ändrar inställningarna

Gör så här för att ändra inställningar i Safari



  1. Gå in i Inställningar -> Safari.

  2. Under rubriken Integritet och säkerhet finns flera val.

  3. Avmarkera valet "Spåra inte mellan webbplatser".


Om det inte fungerar i Safari trots att du gör detta rekommenderar vi att du laddar ner Chrome som webbläsare på din enhet.
Hur gör jag om jag blir sjuk samtidigt som jag får ersättning från a-kassan?

Om du får ersättning från oss och blir sjuk ska du:

  • Sjukanmäla dig till Försäkringskassan din första sjukdag.

  • Rapportera att du är sjuk på dina tidrapporter.

  • Så snart du är frisk, friskanmäla dig till Försäkringskassan och börja fylla i tidrapporterna som vanligt igen.


Om du blir sjuk under en period med ersättning från a-kassan, är det Försäkringskassan som betalar ut ersättning

Läs mer på sidan Sjuk.
Hur mycket ersättning får jag?

Storleken på din ersättning beror framför allt på om du får grundersättning eller inkomstbaserad ersättning. Ersättningen betalas ut per dag, men som mest fem dagar per vecka.

Läs mer om ersättningens storlek här
Tidrapportera
Det går inte att signera, vad är fel?

Ibland fungerar inte signeringen. Problemet gäller alla a-kassor och beror sannolikt på hög belastning. Men det kan också finnas inställningar i din telefon eller dator som du kan ändra för att det ska fungera. Om du försökt ändra detta, men det ändå inte fungerar ska du kontakta oss så att vi kan hjälpa dig vidare.


Tre saker du behöver undersöka



  1. Använder du webbläsaren Edge eller webbläsaren Firefox?

  2. Tillåter du Cookies på sidan?

  3. Tillåter du pop-up och omdirigeringar på sidan?


Om du svarar ja på alla tre frågorna beror det troligtvis på hög belastning. Då kan du försöka igen senare.

Så här granskar du inställningarna



  • Klicka på hänglåset till vänster av webbadressen. Då ser du om cookies tillåts. Därifrån så kan du sedan klicka på "platsinställningar".

  • Välj sedan sekretess och säkerhet.

  • Välj därefter webbplatsinställningar.

  • Gå in på "pop-up och omdirigeringar".

  • Där kan du se om <https://la.minasidor.org> ligger under tillåtna sidor, vilket adressen behöver göra.


Du som använder Apple



  • Om du använder Apples webbläsare Safari kan du signera cirka fem gånger vid samma tillfälle. Det är en säkerhetsåtgärd som finns i Apples operativsystem. Vill du signera fler gånger än så behöver du starta om ett nytt tillfälle eller använda en annan webbläsare, förslagsvis Firefox eller Edge.

  • Om du använder Apples webbläsare Safari och har inställningen "Spåra inte mellan webbplatser" är det inte möjligt att signera. Ändra då dina inställningar så att du tillåter spårning mellan webbplatser.


Ett problem med Chrome


Efter Googles senaste säkerhetsuppdatering verkar felet med signering kunna uppstå i Chrome. Om du har inställningen att inte godkänna tredje parts kakor fungerar inte signeringen. Ändra dina inställningar för kakor så att du godkänner kakorna istället. Det här felet verkar även ha smugit in sig i den öppna versionen av webbläsare, även om du inte aktivt har valt den inställningen själv.



Kontakta oss om du fortfarande har problem


Tveka inte att kontakta oss om du inte blir av med problemet. Ring eller skicka ett meddelande så hjälper vi dig vidare.

Kontakta oss

Jag arbetar som kursledare, cirkelledare eller SFI-lärare. Hur tidrapporterar jag då?

Om du är anställd som kursledare, cirkelledare eller SFI-lärare ska du fylla i din tidrapport olika beroende på om du får betalt per klocktimme eller per lektion. Det vanligaste är att du får betalt per lektion. 

Kontakta oss så hjälper vi dig med hur du ska räkna om det. Det går bra att ringa eller skicka ett meddelande när du är inloggad. 
Hur gör jag om jag blir sjuk samtidigt som jag får ersättning från a-kassan?

Om du får ersättning från oss och blir sjuk ska du:

  • Sjukanmäla dig till Försäkringskassan din första sjukdag.

  • Rapportera att du är sjuk på dina tidrapporter.

  • Så snart du är frisk, friskanmäla dig till Försäkringskassan och börja fylla i tidrapporterna som vanligt igen.


Om du blir sjuk under en period med ersättning från a-kassan, är det Försäkringskassan som betalar ut ersättning

Läs mer på sidan Sjuk.
Hur tidrapporterar jag när min deltidsanställning slutar mitt i en vecka?

Fyll inte i anställningens omfattning ovanför tidrapporten. Fyll istället i arbetade timmar dag för dag de vardagar anställningen pågått.

Antalet timmar räknar du fram genom att ta din deltidsanställnings omfattning gånger 8. Du ska alltså inte fylla i så många timmar du varit schemalagd utan räkna fram tid baserad på din anställning och rapportera den.

Exempel

  • Du arbetar på en deltidsanställning med omfattningen 75% till och med onsdagen.

  • Du markerar arbete för måndag, tisdag och onsdag och fyller i 6 timmar varje dag, eftersom 0,75 x 8 = 6.

  • Du markerar arbetslös torsdag, fredag, lördag och söndag.

Hur tidrapporterar jag när min deltidsanställning börjar mitt i en vecka?

Fyll inte i anställningens omfattning ovanför tidrapporten. Fyll istället i arbetade timmar dag för dag de vardagar anställningen pågått.

Antalet timmar räknar du fram genom att ta din deltidsanställnings omfattning gånger 8. Du ska alltså inte fylla i så många timmar du varit schemalagd utan räkna fram tid baserad på din anställning och rapportera den.

Exempel

  • Du börjar en deltidsanställning med omfattningen 75% på onsdagen.

  • Du markerar arbetslös måndag och tisdag.

  • Du markerar arbete för onsdag, torsdag och fredag och fyller i 6 timmar varje dag, eftersom 0,75 x 8 = 6.

  • Du markerar arbetslös lördag och söndag.

Hur tidrapporterar jag deltidsarbete?

Först ska du ange anställningens omfattning i förhållande till heltidsanställning, det gör du ovanför tidrapporten.

I rutorna för varje dag fyller du i sådant som är utöver ditt deltidsarbete. Till exempel

  • extraarbete

  • jourtid

  • förhinder för att söka jobb

  • semester

  • sjukdom

  • eventuell föräldrapenning


Om du behöver ytterligare hjälp att tidrapportera kan du klicka på det lilla frågetecknet till höger ovanför tidrapporten.

Gå till sidan Tidrapportera
Hur tidrapporterar jag dagar som är röda i almanackan?

Oavsett det är röda dagar eller inte ska du alltid bocka för "Arbetslös" om du inte gör något annat. Tar du ledigt från ditt arbetssökande ska du bocka för "Kan inte ta arbete".

Gå till sidan Tidrapportera.
Hur ofta ska jag skicka in tidrapporter?


  • Så snart en vecka har gått kan du rapportera den. För att få pengar från oss torsdagen efter, behöver du skicka din rapport på måndagen senast kl 00:00.

  • Om du vill lägga in tid, men skicka in senare, kan du spara påbörjade tidrapporter som utkast.

  • Du kan senast skicka in tidrapporten nio månader i efterhand. Längre tillbaka i tiden får vi inte betala ut ersättning till dig.

Hur länge kan jag vänta med att rapportera min tid?

Du kan senast skicka in tidrapporten nio månader i efterhand. Längre tillbaka i tiden får vi inte betala ut ersättning till dig.
Jag får betalt i gage. Hur tidrapporterar jag det?

Du behöver omvandla ditt gage till arbetade timmar.

Gör så här:

  • Dividera ditt gage per dag med 189 kronor, som från och med den 1 juni 2022 är det schablonbelopp per timme som du ska använda. Har du däremot arbetat under perioden 1 februari 2021–31 maj 2022 ska du dividera med 185 kronor.

  • Avrunda till närmaste hel- eller halvtimme.

  • Motsvarar gaget mer än 40 timmar ska du tidrapportera 40 timmars arbete på den veckan du fått gaget för. Resterande timmar ska du föra över till nästa veckas tidrapport.


Om du arbetat inom Teateranställdas avtalsområde är minsta antal timmar för ett framträdande 8 timmar, oavsett gage. Någon liknande minimigräns finns inte inom Musikernas avtalsområde.

Gå till sidan Tidrapportera
Jag får betalt per föreläsningar. Hur ska jag rapportera min tid?

Räkna om dina föreläsningar till total arbetad tid, där för- och efterarbete ingår.

Du gör så här:

Om du är lektor - multiplicera antalet arbetade lektioner med 4.
Om du är adjunkt - multiplicera antalet arbetade lektioner med 2,7.
Om du arbetar med annan undervisning än ovanstående - multiplicera antalet arbetade lektioner med 1,5.
Exempel:

Du är timanställd adjunkt och får betalt för två lektioner. Räkna 2 x 2,7 = 5,4. Du ska därför fylla i fem timmars arbete i tidrapporten.

Om du arbetar som assistent ska du inte räkna om dina timmar. Du tidrapporterar som vanligt.

Läs mer på sidan Tidrapportera.
Jag får betalt per lektion. Hur ska jag då tidrapportera?

Räkna om dina lektioner till total arbetad tid, där för- och efterarbete ingår.

Du gör så här:

Antal lektioner under en vecka x 40 / Antal lektioner per vecka vid heltid = Arbetad tid under veckan

Cirkelledare har vanligen 27 lektioner per vecka vid heltid. SFI-lärare har vanligen 24 lektioner per vecka vid heltid. Du hittar troligen vad som gäller för dig i ditt anställningsavtal.

Du som får betalt per timme behöver inte räkna om på det här sättet, utan tidrapporterar som vanligt.

Läs om det på sidan Tidrapportera.
Utbetalning
Jag vill inte att ni skickar min kontrolluppgift till Skatteverket. Vad ska jag göra?

Om du inte vill att vi skickar din kontrolluppgift till Skatteverket kan du kontakta oss eller själv ändra inställningar för kontrolluppgiften när du är inloggad.


Så här gör du för att ändra:



  1. Logga in för att hantera ditt medlemskap.

  2. Gå till Min profil.

  3. Välj Redigera.

  4. Ändra till att du inte vill att vi skickar kontrolluppgiften.

När kommer mina pengar?

Utbetalningar sker varje vecka, normalt på torsdagar, men på grund av helgdagar får du ibland pengarna en annan dag.

När du loggar in och tidrapporterar senast vid midnatt, klockan 00:00, natten mellan måndagen och tisdagen, kan du få ersättningen utbetald på torsdagen i samma vecka. Om du tidrapporterar senare kan du få ersättningen tidigast på torsdagen i veckan därpå.

Läs mer om din ersättning här

När dagen för utbetalning av ersättning sammanfaller med en helgdag justeras den till den närmaste vardagen.

Här kan du se alla ändrade utbetalningsdagar
När kommer min kontrolluppgift till deklarationen?

De årliga kontrolluppgifterna har ersatts med arbetsgivardeklaration på individnivå, det som i dagligt tal kallas för månadsuppgifter. Därför skickas inga kontrolluppgifter ut.

Du kan se vilken ersättning och skatt vi har rapporterat in till Skatteverket genom att logga in hos oss eller hos dem.

Läs mer om individuppgifter till Skatteverket
Jag vill ha utbetalning en gång i månaden, hur gör jag då?

Du kan fylla i dina tidrapporter på Mina sidor utan att skicka in dem. Spara dem istället som utkast och skicka in alla tillsammans när du vill få pengar utbetalda.

Tänk på att skicka in dina rapporter senast måndagar kl 00:00 för att få pengar torsdag samma vecka.

Situationer som kan påverka ersättningen

Arbeta deltid
Min tjänst har blivit hyvlad av arbetsgivaren, har jag rätt till ersättning från a-kassan?

Ja, du kan ha rätt till a-kassa vid hyvling, när omställningstiden är slut. Enligt lagen om anställningsskydd (LAS) har du rätt till så kallad omställningstid om din arbetsgivare bestämmer sig för att hyvla din tjänst. Det innebär att du får behålla din lön och dina anställningsförmåner under uppsägningstiden. Därför kan du inte få a-kassa under omställningstiden, däremot kan du få ersättning när omställningstiden är slut om du uppfyller villkoren för a-kassa.

Arbeta deltid och få a-kassa
Hur tidrapporterar jag när min deltidsanställning slutar mitt i en vecka?

Fyll inte i anställningens omfattning ovanför tidrapporten. Fyll istället i arbetade timmar dag för dag de vardagar anställningen pågått.

Antalet timmar räknar du fram genom att ta din deltidsanställnings omfattning gånger 8. Du ska alltså inte fylla i så många timmar du varit schemalagd utan räkna fram tid baserad på din anställning och rapportera den.

Exempel

  • Du arbetar på en deltidsanställning med omfattningen 75% till och med onsdagen.

  • Du markerar arbete för måndag, tisdag och onsdag och fyller i 6 timmar varje dag, eftersom 0,75 x 8 = 6.

  • Du markerar arbetslös torsdag, fredag, lördag och söndag.

Hur tidrapporterar jag när min deltidsanställning börjar mitt i en vecka?

Fyll inte i anställningens omfattning ovanför tidrapporten. Fyll istället i arbetade timmar dag för dag de vardagar anställningen pågått.

Antalet timmar räknar du fram genom att ta din deltidsanställnings omfattning gånger 8. Du ska alltså inte fylla i så många timmar du varit schemalagd utan räkna fram tid baserad på din anställning och rapportera den.

Exempel

  • Du börjar en deltidsanställning med omfattningen 75% på onsdagen.

  • Du markerar arbetslös måndag och tisdag.

  • Du markerar arbete för onsdag, torsdag och fredag och fyller i 6 timmar varje dag, eftersom 0,75 x 8 = 6.

  • Du markerar arbetslös lördag och söndag.

Hur tidrapporterar jag deltidsarbete?

Först ska du ange anställningens omfattning i förhållande till heltidsanställning, det gör du ovanför tidrapporten.

I rutorna för varje dag fyller du i sådant som är utöver ditt deltidsarbete. Till exempel

  • extraarbete

  • jourtid

  • förhinder för att söka jobb

  • semester

  • sjukdom

  • eventuell föräldrapenning


Om du behöver ytterligare hjälp att tidrapportera kan du klicka på det lilla frågetecknet till höger ovanför tidrapporten.

Gå till sidan Tidrapportera
Jobba deltid och få a-kassa - hur länge kan jag göra det?

Jobbar du deltid kan du samtidigt få a-kassa under 60 veckor. Det gäller både om du är timanställd eller arbetar på en bestämd procent. Den så kallade 60-veckorsregeln är neutral för om du arbetar få eller många timmar per vecka.

Mer information om a-kassa och deltidsarbete
Egen uppsägning
Kan jag få a-kassa när jag säger upp mig?

Ja, det kan du få, men oftast inte direkt. Vanligen blir du avstängd från ersättning i 45 dagar (nio veckor) om du inte har giltiga skäl för att säga upp dig. Du kan läsa vad som kan vara ett giltigt skäl på sidan Egen uppsägning.

För att dina avstängningsdagar ska börja räknas av behöver du skriva in dig på Arbetsförmedlingen första dagen efter att din anställning upphört. Du ska också Söka ersättning i Mina sidor och tidrapportera hela den tid då du är avstängd, precis som du gör när du senare får ersättning.

Vi drar avstängningsdagar antingen

  • när du är arbetslös, registrerad på Arbetsförmedlingen och söker/kan ta jobb eller

  • om du arbetar minst 3 timmar om dagen


Om du till exempel åker på semester drar vi alltså inga dagar utan avstängningstiden skjuts fram.

Om vi bedömt att du kommer att få ersättning efter avstängningstiden börjar den tiden alltid med två karensdagar, likt alla ersättningsperioder.

Mer information på sidan Egen uppsägning
Kan jag få a-kassa om jag säger upp mig när jag studerar heltid?

Ja, om du söker ersättning efter att studierna är avslutade och det har gått 112 kalenderdagar sedan din anställning slutade.

Har det inte gått 112 kalenderdagar sedan du slutade din anställning på egen begäran, blir du avstängd från din rätt till ersättning under 45 ersättningsdagar eller fram tills att det gått 112 kalenderdagar sedan du slutade din anställning.

Vi drar avstängningsdagar antingen

  • när du är arbetslös, registrerad på Arbetsförmedlingen och söker/kan ta jobb eller

  • om du arbetar minst 3 timmar om dagen


Om du till exempel får pengar från CSN eller åker på semester drar vi alltså inga dagar utan avstängningstiden skjuts fram.

Har du haft giltiga skäl att säga upp dig blir du inte avstängd från ersättning. Du kan läsa mer om detta på sidan Egen uppsägning.

Du behöver alltid söka ersättning för att vi ska kunna bedöma din situation och för att eventuella avstängningsdagar ska börja räknas av.

Kontakta oss så att vi kan hjälpa dig rätt
Kan jag få a-kassa om jag säger upp mig när jag är föräldraledig?

Ja, om du söker ersättning efter föräldraledigheten och det har gått 112 kalenderdagar sedan din anställning slutade.

Har det inte gått 112 kalenderdagar sedan du slutade din anställning på egen begäran, blir du avstängd från din rätt till ersättning under 45 ersättningsdagar eller fram tills att det gått 112 kalenderdagar sedan du slutade din anställning.

Vi drar avstängningsdagar antingen

  • när du är arbetslös, registrerad på Arbetsförmedlingen och söker/kan ta jobb eller

  • om du arbetar minst 3 timmar om dagen


Om du till exempel tar ut föräldrapenning eller åker på semester drar vi alltså inga dagar utan avstängningstiden skjuts fram.

Har du haft giltiga skäl att säga upp dig blir du inte avstängd från ersättning. Du kan läsa mer om detta på sidan Egen uppsägning.

Du behöver alltid söka ersättning för att vi ska kunna bedöma din situation och för att eventuella avstängningsdagar ska börja räknas av.

Kontakta oss så att vi kan hjälpa dig rätt
Kan jag få a-kassa om jag säger upp mig när jag är sjuk?

Ja, men oftast inte direkt. Och du måste uppfylla villkoren för ersättning. Om du säger upp dig själv riskerar du att bli avstängd från din rätt till ersättning under 45 ersättningsdagar. Det finns giltiga skäl för att inte bli avstängd som du kan du läsa om på sidan Egen uppsägning.

Vi drar avstängningsdagar antingen

  • när du är arbetslös, registrerad på Arbetsförmedlingen och söker/kan ta jobb eller

  • om du arbetar minst 3 timmar om dagen


Om du till exempel tar ut sjukpenning eller åker på semester drar vi alltså inga dagar utan avstängningstiden skjuts fram.

Några saker krävs för att du inte ska bli avstängd från ersättning om du säger upp dig på grund av hälsoskäl

  • Att du inte kan gå tillbaka till ditt nuvarande arbete eller till annat arbete hos din arbetsgivare.

  • Att du tagit upp hälsoskälen med din arbetsgivare för att försöka lösa problemet, till exempel genom förändrade arbetsuppgifter, rehabilitering eller omplacering.

  • Att du har läkarintyg som styrker hälsoskälen och är utfärdat innan anställningen upphör. Har du andra skriftliga intyg som styrker exempelvis rehabiliteringsplan eller omplaceringsutredning behöver du skicka kopior till oss.


Du behöver alltid söka ersättning för att vi ska kunna bedöma din situation och för att eventuella avstängningsdagar ska börja räknas av.

Kontakta oss så att vi kan hjälpa dig rätt
Kan jag få a-kassa om jag flyttar och därför inte kan jobba kvar?

Ja, men oftast inte direkt. Om du säger upp dig själv riskerar du att bli avstängd från din rätt till ersättning under 9 veckor (45 ersättningsdagar). Det finns giltiga skäl för att inte bli avstängd som du kan du läsa om på sidan Egen uppsägning.

Vi drar avstängningsdagar antingen

  • när du är arbetslös, registrerad på Arbetsförmedlingen och söker/kan ta jobb eller

  • om du arbetar minst 3 timmar om dagen


Om du till exempel åker på semester drar vi alltså inga dagar utan avstängningstiden skjuts fram.

När du söker ersättning tittar vi alltid på din unika situation. Det kan vara omständigheter i din familjesituation som gör att du tvingas flytta så långt från ditt jobb att det är omöjligt för dig att dagpendla. Vi bedömer om dina omständigheter är skäl nog för att du inte ska bli avstängd. Du behöver oftast kunna styrka dina skäl med någon form av intyg.

Du behöver alltid söka ersättning för att vi ska kunna bedöma din situation och för att eventuella avstängningsdagar ska börja räknas av.

Kontakta oss om du vill veta mer
Ferielön
Kan jag få a-kassa samtidigt som jag har ferielön?

Om din anställning slutar vid terminsslutet kan du få a-kassa under sommaren även om du får ferielön utbetald. Men om du fortfarande är anställd under sommaren och anställningen tar slut först när höstterminen startar kan du inte få ersättning förrän då. Vi får nämligen inte betala ut ersättning till dig när du har en pågående anställning.

Kom ihåg för att kunna få a-kassa måste du vara anmäld hos Arbetsförmedlingen och kunna både söka och ta jobb under sommaren, även om du börjar en ny anställning till hösten.
Vad behöver jag tänka på om jag blir arbetslös i sommar?

Det kan vara svårt att få ett arbetsgivarintyg under sommaren. Därför är det bra om du som söker ersättning till sommaren förbereder din arbetsgivare på att du kommer att behöva ett arbetsgivarintyg direkt efter vårterminens slut.

Har du skickat in arbetsgivarintyg för någon del av läsåret tidigare behöver du inte skicka in dem igen.

Du hittar mer hjälp kring hur du kan få pengar från oss på sidan Söka ersättning.
Studier
Jag har studerat och ska inte läsa fler kurser. Kan jag få a-kassa medan jag söker jobb?

Du kan få ersättning från oss i den här situationen när du inte har några restpoäng eller ofärdiga uppgifter kvar från det som du har studerat.

Helt klar med studierna för att kunna få a-kassa


Det krävs alltså att dina studier är helt avslutade och att du inte har något kvar att lämna in senare för att du ska kunna få a-kassa efter dina studier. Bäst är alltså att du ser till att göra klart allt med dina studier under de terminer då de pågår.

Tre första villkoren för ersättning


Var uppmärksam på att du behöver uppfylla de tre första villkoren för ersättning.

Läs mer om a-kassa och studier
Kan jag få a-kassa under jullovet när det är uppehåll i studierna?

Nej, du måste ha avslutat dina studier helt. Ska du fortsätta att studera efter jul och nyår får vi inte betala ut ersättning till dig. Men se till att stanna kvar som medlem och jobba mycket under sommaruppehållen, det kan bidra till en högre ersättning efter examen.

Du som studerar, är med i a-kassan och jobbar flitigt under tre sommaruppehåll kan komma upp i en bättre ersättning för att du uppfyller kraven både för arbetsvillkoret och för inkomstbaserad ersättning.

Om a-kassa och studier
Jag är student på heltid, då tjänar jag väl inte på att vara med?

Jodå, bland annat för att tiden du har varit medlem spelar roll. Gå därför med så snart du kan och var medlem under hela ditt yrkesliv. Som studentmedlem bygger du steg för steg upp din möjlighet till bra ersättning. A-kassa kan du söka och få när du tar examen eller av andra skäl avslutar dina studier.

Terminerna med heltidsstudier påverkar inte nivån på din ersättning utan är tid som kan hoppas över. Om du däremot jobbar tillräckligt mycket på sommarlovet kan ditt medlemskap bli en väldigt lönsam investering.

Har du inte jobb direkt efter examen eller om du skulle hoppa av dina studier av någon anledning, har du skapat dig en trygghet genom att vara med hos oss. Du kan då söka jobb och samtidigt ansöka om ersättning från oss.

Mer om att vara studentmedlem
Kan jag få a-kassa under sommaren när det är uppehåll i studierna?

Nej, du måste ha avslutat dina studier helt. Ska du fortsätta att studera efter ett lov, får vi inte betala ut ersättning till dig. Försök istället att sommarjobba på lovet så att du får en bra ersättning den dag du är helt klar med studierna.

Du som studerar, är med i a-kassan och jobbar flitigt under tre sommaruppehåll kan komma upp i en bättre ersättning för att du uppfyller kraven både för arbetsvillkoret och för inkomstbaserad ersättning. Det har du glädje av när du tar examen.

Om a-kassa och studier

Medlemskap

Ditt medlemskap
Får jag vara medlem i Lärarnas a-kassa om jag är obehörig lärare?

Absolut! Alla som jobbar som lärare, både obehöriga och behöriga får vara medlem i Lärarnas a-kassa.

Mer om vilka som är våra medlemmar
Bli medlem
Jag vill byta till Lärarnas a-kassa, hur gör jag?

När du vill byta till Lärarnas a-kassa skickar du in en medlemsansökan till oss. I ansökan väljer du att vi ska sköta avslutet med din förra a-kassa. Då hjälper vi dig så att du får med dig medlemstiden utan att det blir något glapp mellan medlemskapen. Det är viktigt att du fortsätter att betala din faktura från din gamla a-kassa fram till att bytet trätt i kraft. På så sätt är du säker på att du inte får ett glapp i medlemstiden.

Byt till Lärarnas a-kassa
Varför ska jag vara med i Lärarnas a-kassa?

Genom att vara med i Lärarnas a-kassa och Sveriges Lärare blir du trygg genom hela arbetslivet. Vi samarbetar med facket för att ge dig största möjliga trygghet, oavsett vilken situation du befinner dig i: om du vill byta jobb, inte trivs på din arbetsplats eller om du blir sjuk och inte kan jobba kvar.

Hos Lärarnas a-kassa får du:

  • En a-kassa som är specialiserad på just lärare och skolledare, vi kan lärares villkor.

  • Personlig service med fokus på bästa möjliga lösning för just dig.

  • En av de lägsta avgifterna.


Är du medlem i både a-kassan och Sveriges Lärare får du dessutom tillgång till fackets förmånliga inkomstförsäkring som ger dig 80 procent av din inkomst om du är mellan jobb.
Jag är medlem i Sveriges Lärare, måste jag gå med i Lärarnas a-kassa?

Nej, du måste inte gå med i Lärarnas a-kassa, men det är smart att försäkra din inkomst genom att vara medlem hos oss. Är du dessutom med i Sveriges Lärare får du tillgång till fackets förmånliga inkomstförsäkring som ger dig 80 procent av din inkomst om du är mellan jobb.
Får jag vara medlem i Lärarnas a-kassa om jag är obehörig lärare?

Absolut! Alla som jobbar som lärare, både obehöriga och behöriga får vara medlem i Lärarnas a-kassa.

Mer om vilka som är våra medlemmar
Jag jobbar som rektor, kan jag bli medlem i Lärarnas a-kassa?

Ja, hos oss är alla välkomna! Även du som är skolledare. Vi hjälper alla som arbetar inom utbildningssektorn och har en tjänst som på något vis är kopplad till undervisning. Du kan ansöka direkt här på webben med e-legitimation.

Bli medlem
Jag lyckas inte skicka min medlemsansökan digitalt, men vill bli medlem idag. Hur gör jag?

Ingen fara, vi löser det. Du behöver skicka oss ett mejl innan midnatt så att vi får en första skriftlig ansökan från dig.

Gör så här:

  • Om du har svårt att få iväg din medlemsansökan digitalt, går det bra att du mejlar oss talar om att du vill bli medlem idag.

  • Var noga med att fylla i ditt personnummer och din mejladress.

  • Vi kommer att höra av oss till dig och se till att vi får de kompletterande uppgifter som vi behöver.


Mejla oss din medlemsansökan i formuläret här.
Det går inte att signera, vad är fel?

Ibland fungerar inte signeringen. Problemet gäller alla a-kassor och beror sannolikt på hög belastning. Men det kan också finnas inställningar i din telefon eller dator som du kan ändra för att det ska fungera. Om du försökt ändra detta, men det ändå inte fungerar ska du kontakta oss så att vi kan hjälpa dig vidare.


Tre saker du behöver undersöka



  1. Använder du webbläsaren Edge eller webbläsaren Firefox?

  2. Tillåter du Cookies på sidan?

  3. Tillåter du pop-up och omdirigeringar på sidan?


Om du svarar ja på alla tre frågorna beror det troligtvis på hög belastning. Då kan du försöka igen senare.

Så här granskar du inställningarna



  • Klicka på hänglåset till vänster av webbadressen. Då ser du om cookies tillåts. Därifrån så kan du sedan klicka på "platsinställningar".

  • Välj sedan sekretess och säkerhet.

  • Välj därefter webbplatsinställningar.

  • Gå in på "pop-up och omdirigeringar".

  • Där kan du se om <https://la.minasidor.org> ligger under tillåtna sidor, vilket adressen behöver göra.


Du som använder Apple



  • Om du använder Apples webbläsare Safari kan du signera cirka fem gånger vid samma tillfälle. Det är en säkerhetsåtgärd som finns i Apples operativsystem. Vill du signera fler gånger än så behöver du starta om ett nytt tillfälle eller använda en annan webbläsare, förslagsvis Firefox eller Edge.

  • Om du använder Apples webbläsare Safari och har inställningen "Spåra inte mellan webbplatser" är det inte möjligt att signera. Ändra då dina inställningar så att du tillåter spårning mellan webbplatser.


Ett problem med Chrome


Efter Googles senaste säkerhetsuppdatering verkar felet med signering kunna uppstå i Chrome. Om du har inställningen att inte godkänna tredje parts kakor fungerar inte signeringen. Ändra dina inställningar för kakor så att du godkänner kakorna istället. Det här felet verkar även ha smugit in sig i den öppna versionen av webbläsare, även om du inte aktivt har valt den inställningen själv.



Kontakta oss om du fortfarande har problem


Tveka inte att kontakta oss om du inte blir av med problemet. Ring eller skicka ett meddelande så hjälper vi dig vidare.

Kontakta oss

Jag lyckas inte skicka in min medlemsansökan, vad är fel?

Vanligen beror det på att du använder någon annan webbläsare än Chrome. Om du surfar med en Apple-enhet och använder Safari kan du bli av med problemet genom att ändra inställningar.

Gör så här för att ändra inställningar i Safari



  1. Gå in i Inställningar -> Safari.

  2. Under rubriken Integritet och säkerhet finns flera val.

  3. Avmarkera valet "Spåra inte mellan webbplatser".


Om det inte fungerar i Safari trots att du gör detta rekommenderar vi att du laddar ner Chrome som webbläsare på din enhet.
Jag är student på heltid, då tjänar jag väl inte på att vara med?

Jodå, bland annat för att tiden du har varit medlem spelar roll. Gå därför med så snart du kan och var medlem under hela ditt yrkesliv. Som studentmedlem bygger du steg för steg upp din möjlighet till bra ersättning. A-kassa kan du söka och få när du tar examen eller av andra skäl avslutar dina studier.

Terminerna med heltidsstudier påverkar inte nivån på din ersättning utan är tid som kan hoppas över. Om du däremot jobbar tillräckligt mycket på sommarlovet kan ditt medlemskap bli en väldigt lönsam investering.

Har du inte jobb direkt efter examen eller om du skulle hoppa av dina studier av någon anledning, har du skapat dig en trygghet genom att vara med hos oss. Du kan då söka jobb och samtidigt ansöka om ersättning från oss.

Mer om att vara studentmedlem
Vad är speciellt med Lärarnas a-kassa?

Vi är Sveriges a-kassa för lärare och lärarstudenter. Det innebär att vi är specialiserade på att hjälpa just din yrkesgrupp och vi jobbar snabbt för dig. Vi bidrar även till att utveckla arbetslöshetsförsäkringen i stort med lärares behov i fokus.



Läs mer och bli medlem.
Vem kan bli medlem i Lärarnas a-kassa?

Vi är specialiserade på lärare och de som är verksamma inom utbildningsområdet. Du kan gå med redan som lärarstudent, bara du har jobbat med något. Välkommen!



Läs mer på sidan Våra medlemmar.
Hur byter jag till er från en annan a-kassa?

Välj på din ansökan om medlemskap att du vill ha hjälp med bytet så ordnar vi det. Då kan du vara trygg med att övergången till oss kommer ske utan glapp. Din medlemstid från ditt tidigare medlemskap flyttas alltså med över till oss.

Bli medlem
Medlemsavgift
Varför har jag fått pengar tillbaka på skatten från Lärarnas a-kassa?

Sedan den 1 juli 2022 får du en så kallad skattereduktion på avgiften till a-kassan. Det innebär att du betalar in medlemsavgiften till oss som vanligt, men får tillbaka 25 procent av beloppet när du får tillbaka på skatten. Det betyder att det i praktiken inte kostar dig mer än 97,50 kronor i månaden att vara med i Lärarnas a-kassa.


Vi har skickat kontrolluppgifter till Skatteverket för alla våra medlemmar som inte har tackat nej. Skatteverket har sedan beräknat hur stor skattereduktionen blir och förtryckt det i deklarationen. Det enda du behöver göra är att kontrollera att uppgiften om inbetald a-kasseavgift stämmer.

Mer om skattereduktionen på medlemsavgiften till a-kassan
Jag vill inte att ni skickar min kontrolluppgift till Skatteverket. Vad ska jag göra?

Om du inte vill att vi skickar din kontrolluppgift till Skatteverket kan du kontakta oss eller själv ändra inställningar för kontrolluppgiften när du är inloggad.


Så här gör du för att ändra:



  1. Logga in för att hantera ditt medlemskap.

  2. Gå till Min profil.

  3. Välj Redigera.

  4. Ändra till att du inte vill att vi skickar kontrolluppgiften.

Var är mitt inbetalningskort? Var är min e-faktura?

Om du inte har fått ditt inbetalningskort eller din e-faktura för medlemsavgiften kan du betala så här:

  • Logga in på Mitt medlemskap

  • Klicka på Betalningar

  • Använd uppgifterna vid obetalda fakturor för att betala in avgiften till vårt plusgironummer 4920401-9.

Jag får pappersfaktura, går det att betala digitalt i stället?

Självklart! Du kan betala antingen med e-faktura, autogiro eller med Kivra.

Vill du betala med e-faktura eller autogiro går du in på din internetbank och väljer Lärarnas arbetslöshetskassa. Du kan också anmäla autogiro genom att logga in.

Om du får pappersfaktura i dag men har en digital brevlåda i Kivra får du din faktura där från och med oktober månad.

Om att betala digitalt
Vad händer om jag glömmer att betala avgiften för a-kassan?

Först kommer vi att skicka dig brev om att vi saknar din medlemsavgift. Det är viktigt att du betalar då så att ditt medlemskap inte avbryts. Avbryts medlemstiden förlorar du de fördelar som följer med en längre, sammanhängande medlemstid.

Efter tre obetalda månader måste vi avsluta ditt medlemskap, men du är ändå skyldig att betala de uteblivna avgifterna. Vill du avsluta medlemskapet ska du aktivt begära det av oss, det gör du inte genom att sluta betala avgiften.

Betala digitalt med autogiro eller e-faktura för att minska risken att missa betalningen.
Varför får jag brev med inbetalningskort när avgiften dras direkt via banken?

Om du har autogiro eller e-faktura och din avgift av någon anledning inte nått oss, skickar vi istället pappersfakturor till dig. Vi skickar inbetalningskort både för saknade avgifter och för den aktuella månaden.

När du har betalat de avgifter vi skickat inbetalningskort för, kommer ditt betalsätt via banken att börja fungera igen.

Du kan se uppgifter för dina avgifter i Mitt medlemskap under Betalningar.

Gå till Mitt medlemskap
När börjar autogirot att gälla?


  • Det tar upp till fyra dagar innan din ansökan om autogiro registrerats. Om det fortfarande inte står autogiro när du loggar in efter fyra dagar kan du kontakta oss, så hjälper vi dig.

  • Vi drar 130 kronor från ditt konto den 28:e varje månad, så snart ditt autogiro blir aktivt.


Läs mer om att betala digitalt med autogiro eller e-faktura
Jag vill betala flera medlemsavgifter på en gång - hur gör jag?

Skriv in totala summan för medlemsavgifterna och ange det OCR-nummer (på tio siffror) som står på ett av inbetalningskorten.

Mottagare ska vara plusgironummer 4920401-9. Du hittar också ditt OCR-nummer under Betalningar i Mitt medlemskap.

Gå till Mitt medlemskap
Var hittar jag mitt OCR-nummer?

OCR-numret är 10 siffror långt och står längs ner på varje inbetalningskort. Numret ska börja 68.

Du hittar också OCR-numret när du loggar in i Mitt medlemskap och klickar på Betalningar.

Gå till Mitt medlemskap.
Hur byter jag betalsätt?

Här hittar du hjälp för att byta till autogiro eller e-faktura.

Har du pappersfaktura men en digital brevlåda i Kivra får du fakturan dit i stället.
Varför får jag brev om obetalda avgifter när jag har skaffat autogiro?

Det beror på att ditt autogiro inte har fungerat. Det kan finnas flera orsaker till det:

  1. Ditt autogiro fungerar inte om du har angivit ett fel siffror i kontonummer.

  2. Ditt autogiro kan inte godkännas om du angivit ett konto som är någon annans.

  3. Ett sparkonto kan inte användas för autogirobetalningar.

  4. Om vi inte kunnat dra de senaste två månadernas avgifter, skickar vi pappersfakturor istället.

  5. Om du ansökt om autogiro i din internetbank (inte genom att logga in hos oss) kanske du har angett fel betalarnummer. Betalarnummer ska vara samma som ditt personnummer, tolv siffror utan bindestreck.


Du kan se uppgifter för avgifter i Mitt medlemskap under Betalningar. När du betalat avgifter vi saknar börjar ditt autogiro att dra månadsavgiften automatiskt.

Gå till Mitt medlemskap
Jag har missat att betala en avgift, hur betalar jag den enklast?

Betala avgiften till vårt plusgironummer 4920401-9. Använd samma OCR-nummer som på dina tidigare betalningar.

Var hittar jag mitt nya OCR nummer?
Hur skaffar jag autogiro till Lärarnas a-kassa?

Du kan byta betalsätt till autogiro på din internetbank eller om du loggar in för att hantera ditt medlemskap.

Läs mer om att betala digitalt.
Hur betalar jag?

Du kan välja att betala genom autogiro, e-faktura eller pappersfaktura/Kivra. Autogiro eller e-faktura kan du ansöka om själv i din internetbank. Har du valt pappersfaktura men har en digital brevlåda i Kivra får du fakturan dit i stället.

Vi rekommenderar att betala fakturan digitalt, det är både enkelt, säkert och miljövänligt!

Betala digitalt
Vad händer om jag glömmer att godkänna e-fakturan?

Glömmer du att godkänna din e-faktura skickar vi en påminnelse till dig på posten, ihop med nuvarande månadsavgift som du också får med inbetalningskort. Så snart du betalt påminnelsen och den nuvarande avgiften börjar vi skicka e-fakturor igen.
Vad kostar det att vara medlem i Lärarnas a-kassa?

Det kostar 130 kronor i månaden att försäkra din inkomst hos oss. Då får du en konstant trygghet under ditt yrkesliv, där du genom ditt medlemskap kan få bra ersättning under en period utan anställning. Våra duktiga handläggare ger dig stöd och personlig service, och vi alla jobbar för en bra a-kassa i framtiden åt dig och dina kollegor.

Sedan den 1 juli 2022 får du en så kallad skattereduktion på avgiften till a-kassan. Det innebär att du betalar in medlemsavgiften till oss som vanligt, men får tillbaka 25 procent av beloppet när du får tillbaka på skatten. Det betyder att det i praktiken inte kostar dig mer än 97,50 kronor i månaden att vara med i Lärarnas a-kassa.

Du behöver inte göra någonting för att få skattereduktionen. Vi skickar in alla uppgifter som behövs till Skatteverket, så får du en automatisk skattereduktion som syns på deklarationen nästkommande år. Om du inte vill att vi skickar din kontrolluppgift till Skatteverket kan du kontakta oss eller själv ändra inställningar för kontrolluppgiften när du är inloggad.
E-tjänsten för medlemskap: IT-support
När jag loggar in står det "Informationen du är på väg att skicka in är inte säker". Vad ska jag göra?


  • Klicka på Skicka ändå. Vår systemleverantör har inte gjort några förändringar i säkerhetsrutinerna och gör bedömningen att det är säkert att gå vidare.


Känner du dig ändå osäker och inte vill gå vidare rekommenderar vi att du byter till en annan webbläsare.

Felmeddelandet visas för den som använder webbläsaren Chrome när den är uppdaterad till den senaste versionen som börjar med 87.
Jag kan inte logga in från min iPhone eller iPad - vad är fel?

I samband med en uppdatering uppstod ett fel som innebär att det blir problem att logga in på Mina sidor med äldre versioner av operativsystemet IOS än IOS 13. Vi rekommenderar att du istället använder en dator.

Vi jobbar med att åtgärda felet.
Det går inte att signera, vad är fel?

Ibland fungerar inte signeringen. Problemet gäller alla a-kassor och beror sannolikt på hög belastning. Men det kan också finnas inställningar i din telefon eller dator som du kan ändra för att det ska fungera. Om du försökt ändra detta, men det ändå inte fungerar ska du kontakta oss så att vi kan hjälpa dig vidare.


Tre saker du behöver undersöka



  1. Använder du webbläsaren Edge eller webbläsaren Firefox?

  2. Tillåter du Cookies på sidan?

  3. Tillåter du pop-up och omdirigeringar på sidan?


Om du svarar ja på alla tre frågorna beror det troligtvis på hög belastning. Då kan du försöka igen senare.

Så här granskar du inställningarna



  • Klicka på hänglåset till vänster av webbadressen. Då ser du om cookies tillåts. Därifrån så kan du sedan klicka på "platsinställningar".

  • Välj sedan sekretess och säkerhet.

  • Välj därefter webbplatsinställningar.

  • Gå in på "pop-up och omdirigeringar".

  • Där kan du se om <https://la.minasidor.org> ligger under tillåtna sidor, vilket adressen behöver göra.


Du som använder Apple



  • Om du använder Apples webbläsare Safari kan du signera cirka fem gånger vid samma tillfälle. Det är en säkerhetsåtgärd som finns i Apples operativsystem. Vill du signera fler gånger än så behöver du starta om ett nytt tillfälle eller använda en annan webbläsare, förslagsvis Firefox eller Edge.

  • Om du använder Apples webbläsare Safari och har inställningen "Spåra inte mellan webbplatser" är det inte möjligt att signera. Ändra då dina inställningar så att du tillåter spårning mellan webbplatser.


Ett problem med Chrome


Efter Googles senaste säkerhetsuppdatering verkar felet med signering kunna uppstå i Chrome. Om du har inställningen att inte godkänna tredje parts kakor fungerar inte signeringen. Ändra dina inställningar för kakor så att du godkänner kakorna istället. Det här felet verkar även ha smugit in sig i den öppna versionen av webbläsare, även om du inte aktivt har valt den inställningen själv.



Kontakta oss om du fortfarande har problem


Tveka inte att kontakta oss om du inte blir av med problemet. Ring eller skicka ett meddelande så hjälper vi dig vidare.

Kontakta oss

Jag lyckas inte skicka in min medlemsansökan, vad är fel?

Vanligen beror det på att du använder någon annan webbläsare än Chrome. Om du surfar med en Apple-enhet och använder Safari kan du bli av med problemet genom att ändra inställningar.

Gör så här för att ändra inställningar i Safari



  1. Gå in i Inställningar -> Safari.

  2. Under rubriken Integritet och säkerhet finns flera val.

  3. Avmarkera valet "Spåra inte mellan webbplatser".


Om det inte fungerar i Safari trots att du gör detta rekommenderar vi att du laddar ner Chrome som webbläsare på din enhet.
Varför står det "Åtkomst nekad" när jag försöker logga in?

Det beror troligtvis på att det dröjt för länge innan du gått tillbaka från e-legitimations-appen till fönstret för e-tjänsten.

Om oss

Om a-kassa
Varför ska jag vara med i Lärarnas a-kassa?

Genom att vara med i Lärarnas a-kassa och Sveriges Lärare blir du trygg genom hela arbetslivet. Vi samarbetar med facket för att ge dig största möjliga trygghet, oavsett vilken situation du befinner dig i: om du vill byta jobb, inte trivs på din arbetsplats eller om du blir sjuk och inte kan jobba kvar.

Hos Lärarnas a-kassa får du:

  • En a-kassa som är specialiserad på just lärare och skolledare, vi kan lärares villkor.

  • Personlig service med fokus på bästa möjliga lösning för just dig.

  • En av de lägsta avgifterna.


Är du medlem i både a-kassan och Sveriges Lärare får du dessutom tillgång till fackets förmånliga inkomstförsäkring som ger dig 80 procent av din inkomst om du är mellan jobb.
Vad är a-kassa?

Arbetslöshetskassa kallas ofta a-kassa. Att du kan få pengar från en a-kassa om du står utan anställning är en del av det svenska socialförsäkringssystemet. Det är en välfärdsförsäkring utan vinstdrivande intressen. Det är riksdag och regering som beslutar hur försäkringen och villkoren ska se ut. Alla arbetsgivare betalar till arbetslöshetskassan genom arbetsgivaravgiften.

För att du som anställd ska kunna få ut pengar från försäkringen om du står utan anställning behöver du vara medlem i en a-kassa. Lärarnas a-kassa ansluter Sveriges alla lärare, både studenter och de som jobbar. Vi är en medlemsförening inom svensk välfärd, inte ett företag som tjänar pengar.

Står du utan anställning en period kan du som medlem ansöka om ersättning från oss och får då del av det som din arbetsgivare redan betalat för.

Läs mer om hur mycket pengar du kan få på sidan Ersättningens storlek.
Ombudsval
Jag har blivit vald till suppleant. Vad händer nu?

Som suppleant deltar du bara på stämman om det ordinarie ombudet inte skulle kunna delta. När du blivit vald kommer vi att skicka information om praktiska detaljer till dig. Dessa får du för kännedom ifall du skulle behöva ersätta det ordinarie ombudet. Om det ordinarie ombudet deltar behöver du inte göra någonting.
Jag har blivit vald till ombud. Vad händer nu?

Som ombud ska du delta på stämman som hålls den 30 maj 2023. När du har blivit vald skickar vi information om praktiska detaljer till dig. Skulle du inte kunna delta är det din suppleant som ersätter dig. Glöm inte att meddela denne i så god tid som möjligt i så fall.
När kan jag rösta i ombudsvalet?

Du kan rösta den 24-28 april 2023.
Hur gör jag för att rösta i ombudsvalet?

Den 24 april får du ett e-postmeddelande från oss med en länk till valsystemet EasyVote. Där kan du välja om du vill rösta på valberedningens förslag, eller om du vill rösta på någon annan av de nominerade. Se till att du har en aktuell e-postadress hos oss så att mejlet från oss landar rätt.

Logga in för att hantera ditt medlemskap och uppdatera dina uppgifter

Har du inte fått något mejl kan du från den 24 april 2023 rösta genom att klicka på länken nedan

Rösta i ombudsvalet
Hur många får jag nominera?

Du får nominera hur många du vill, men du kan inte gå tillbaka och ändra när du väl har skickat in nomineringarna.
Hur gör jag för att nominera till ombudsvalet för föreningsstämman?

Den 1 mars 2023 får du ett e-postmeddelande från oss. Med hjälp av det kan du gå vidare till vår nomineringssida på webben. Se till att du har en aktuell e-postadress hos oss så att mejlet från oss landar rätt.

Logga in för att hantera ditt medlemskap och uppdatera dina uppgifter

Har vi inte din e-postadress får du ett brev på posten med samma information.

Har du inte fått något mejl eller brev kan du från den 1 mars 2023 logga in och nominera genom att klicka på länken nedan

Nominera i ombudsvalet

 
Kan jag nominera vem som helst?

Du kan nominera personer som är medlemmar hos oss, och som ingår i din valkrets. Du kan också nominera dig själv.

Här kan du se vilken valkrets du tillhör
När kan jag nominera till ombudsvalet?

Du kan nominera 1-31 mars 2023.
Jag har blivit nominerad i ombudsvalet. Vad händer nu?

När man blivit nominerad får man ett SMS eller ett mejl från oss med en länk till en sida där du kan svara att du ställer upp i valet.

Det är viktigt att du loggar in i valsystemet EasyVote och skapar en kandidatprofil. Då ökar du chanserna för att bli vald. I kandidatprofilen lägger du upp ett foto på och en beskrivning om dig själv.

Om du blir vald kommer vi att meddela dig det efter att valet är klart. Du får då ytterligare information om vad du ska göra.
Hur gör jag för att logga in när jag ska nominera eller rösta?

Du loggar in med Mobilt BankID. Om du inte har Mobilt BankID kan du beställa engångkoder för att logga in. Det gör du genom att ringa till oss. Vi skickar lösenordet till din folkbokföringsadress.
Föreningsstämma
När kan jag senast skicka in förslag som ska behandlas på föreningsstämman?

Förslaget ska ha kommit in till styrelsen senast den 31 januari för att kunna behandlas på föreningsstämman samma år. Förslaget ska lämnas skriftligen.
När och var är stämman?

Stämman hålls den 30 maj 12.00–16.00 i Rymden, Peter Myndes backe 16.

Läs kallelsen.
Vad händer på stämman?

Ombuden beslutar om bland annat vår verksamhetsplan och vår ekonomi. Vid behov väljer de också nya representanter till lediga förtroendeposter i föreningen.
Jag har blivit vald till suppleant. Vad händer nu?

Som suppleant deltar du bara på stämman om det ordinarie ombudet inte skulle kunna delta. När du blivit vald kommer vi att skicka information om praktiska detaljer till dig. Dessa får du för kännedom ifall du skulle behöva ersätta det ordinarie ombudet. Om det ordinarie ombudet deltar behöver du inte göra någonting.
Jag har blivit vald till ombud. Vad händer nu?

Som ombud ska du delta på stämman som hålls den 30 maj 2023. När du har blivit vald kommer vi att skicka information om praktiska detaljer till dig. Skulle du inte kunna delta är det din suppleant som ersätter dig. Glöm inte att meddela denne i så god tid som möjligt i så fall.
Vad gör ombudet på stämman?

Ombudet representerar medlemmarna i sin valkrets i beslut som rör vår verksamhet. Besluten handlar bland annat om vår verksamhetsplan och vår ekonomi. Vid behov väljer ombuden också nya representanter till lediga förtroendeposter i föreningen.