Arbetsgivarintyg digitalt sparar tid
Det är ofta väntan på arbetsgivarintygen som gör att besked om din ersättning tar tid. Våra digitala stöd gör det lättare att få in rätt intyg så snabbt som möjligt.
Begär arbetsgivarintyg digitalt
- När du söker ersättning får du uppgiften att begära intygen via din att göra-lista.
- Du hittar tjänsten i Mina sidors meny "E-tjänster".
- Förbered gärna din arbetsgivare på att du kommer att behöva ett intyg, så att de svarar snabbt när det är dags.
Så går det till
-
Logga in och begär ett intyg
När du begär ett arbetgivarintyg digitalt skickas ett meddelande till din arbetsgivare om att du behöver intyget. Intyget ska visa uppgifter om anställningen, lön och arbetad tid.
-
Din arbetsgivare skapar ett intyg
Din arbetsgivare kan skapar intyget på två sätt:
1. Automatiskt för att deras lönesystem är integrerat med arbetsgivarintyg.nu
2. De knappar in uppgifterna manuellt i arbetsgivarintyg.nu.Därefter signerar de med e-legitimation.
-
Du kontrollerar och skickar in
Du får ett mejl eller sms när intyget är klart. Då loggar du in med e-legitimation och kontrollerar intyget. Därefter väljer du något av de tre alternativen:
- Skicka in till oss.
- Skicka till annan a-kassa.
- Skicka tillbaka till din arbetsgivare så att de kan justera eventuella fel. Vänta sedan på att de skickar ett nytt intyg. -
Klart!
Många lönesystem är anslutna
Många lönesystem är anslutna till tjänsten arbetsgivarintyg.nu och hämtar då uppgifter automatiskt, som sedan skapar intyg direkt.
Dessa system är anslutna
- Aditro
- Assistans i Sverige AB
- Caspeco
- Crona lön
- Digitaltolken
- Flex Applications
- Frösunda Omsorg AB
- Hogia
- Kontek
- MaxPA
- Skellefteå Kommun
- Visma Personec P
- Visma Agda
- Visma HR plus
- Södertälje Kommun
- Personalkollen
Flera fördelar med anslutet system
Din arbetsgivare har flera fördelar med ett direktanslutet lönesystem.
Arbetsgivaren
- sparar tid
- sparar pengar och
- skapar bra relationer till sina anställda.
Hjälp att ansluta lönesystem
Din arbetsgivare kan mejla support@sverigesakassor.se för att få information och hjälp.
Öppet för alla arbetsgivare
Alla arbetsgivare kan fylla i arbetsgivarintyg via e-tjänsten. Med hjälp av tjänsten kommer intygen in snabbare och de blir oftast rätt i större utsträckning. Systemet sparar tid och pengar åt alla.
Har du inte mobilt bank-id?
Se hur du skaffar det nedan, eller ring oss för att beställa engångskoder.
Skaffa mobilt bank-id
- Ladda ner appen Bank-id på din smartphone.
- Logga in på din internetbank och beställ ett mobilt bank-id. Med hjälp av koden du får kan du använda appen.
- Har du gjort det här en gång behöver du inte göra det igen. bank-id:t startar när du öppnar appen.
E-tjänsten för ersättning ›
Logga in för att
- söka ersättning och ställa frågor
- ladda upp dokument och intyg
- tidrapportera