Våra e-tjänster är stängda söndag 18 oktober

  • Våra e-tjänster stänger för driftunderhåll söndagen 18 oktober klockan 08.00-14.00.
  • Det gäller både e-tjänsterna för ersättning och medlemskap.
  • Vi räknar med att du kommer att kunna logga in igen efter klockan 14.00.

Utbetalning av ersättning på fredag

Logga in och signera din tidrapport senast 23.59 idag tisdag så får du dina pengar på fredag. På grund av problemen med BankID och försenade tidrapporter betalar vi ut ersättningen på fredag istället för torsdag denna vecka.

Störningar i BankID

Det är för närvarande vissa störningar i BankID. Det innebär att det kan vara svårt att logga in eller signera i våra e-tjänster. Vi jobbar på att lösa det så snabbt vi kan.

Vår e-tjänst för ersättning stänger för underhåll 15 april kl 19.00

  • Inloggningen för att hantera din ersättning stänger för driftunderhåll onsdagen 15 april klockan 19.00.
  • Torsdag 16 april kan du logga in igen från tidigt på morgonen.

Driftstörning i e-tjänst för ersättning

  • Vi upplever just nu störningar i vår e-tjänst för ersättning.
  • Vi jobbar på att lösa det så snabbt som möjligt.

Hög belastning i vår e-tjänst för ersättning

  • Just nu är det många som använder vår e-tjänst för ersättning vilket kan göra att det går långsamt. 
  • Vi jobbar på att lösa det så snabbt som möjligt.

Kom ihåg att aktivitetsrapportera

Under våren tog Arbetsförmedlingen tillfälligt bort kravet för arbetssökande att aktivitetsrapportera. Det gäller inte längre.

Nästa gång du ska lämna in en aktivitetsrapport är 1–14 oktober 2020. Då är det september månads aktiviteter du ska rapportera för.

Läs mer på Arbetsförmedlingens webbplats

Arbetsförmedlingens digitala tjänster stängda i helgen

  • Arbetsförmedlingens tjänst Skriv in dig är stängd under helgen och du kan då inte anmäla dig hos dem.
  • Stängningen beror på en större uppdatering och gäller från den 22 november klockan 17.30 till den 25 november klockan 08.00.
  • Kontakta Arbetsförmedlingen om du har frågor.

Söka ersättning från a-kassan

När du vill söka ersättning från a-kassan skriver du först in dig på Arbetsförmedlingen. Sedan kan du som är medlem börja ansöka om ersättning genom oss. Följ punkterna nedan så kan vi börja jobba för dig så snabbt som möjligt.

1. Skriv in dig på Arbetsförmedlingen för att kunna söka ersättning

Du måste vara anmäld på Arbetsförmedlingen för att kunna söka ersättning. Snabbast skriver du in dig på arbetsförmedlingen.se.

2. Logga in för att söka ersättning från a-kassan

Uppdatera också dina kontaktuppgifter och ställ in hur du vill bli meddelad. Du gör det under Min profil.

3. Gå igenom uppgiftslistan

När du skickar in din ansökan skapas det en att göra-lista. Gå igenom uppgifterna i listan och se till att allt är slutfört. Har du frågor eller tycker att något är oklart skickar du ett meddelande till oss direkt på Mina sidor. Det går också bra att ringa direkt till din handläggare.

Vi lägger upp nya uppgifter i listan vid behov

Ibland behöver vi veta mer utifrån det du har skrivit i din ansökan. Du kan förbereda dig genom att läsa mer under Särskilda villkor.

Om det finns perioder som inte täcks av något intyg kommer vi att be dig att med egna ord berätta vad du gjort. Exempel på en sådan period kan vara att du slutat studera men inte börjat arbeta direkt efter.

En checklista, med tre förbockade punkter.

4. Tidrapportera efter en vecka

För att vi ska kunna fatta ett beslut om ersättning till dig behöver vi en tidrapport. Börja därför tidrapportera så fort den första veckan har passerat.

Välj hur ofta du vill tidrapportera

Efter att du skickat in din första tidrapport väljer du själv hur ofta du vill rapportera din tid. Du kan göra det för en vecka åt gången, men också vänta och rapportera till exempel fyra veckor samtidigt. Men det är viktigt att du skickar in dina tidrapporter inom nio månader, längre tillbaka i tiden får vi inte betala ut ersättning till dig.

Aktivitetsrapportera till Arbetsförmedlingen

Mellan den 1 och 14 varje månad behöver du som arbetssökande aktivitetsrapportera till Arbetsförmedlingen.

Läs mer på Arbetsförmedlingens webbplats

Tid till beslut om ersättning ›

Tre veckor markerade i kalender

Vi strävar alltid efter att du ska få bästa möjliga ersättning så snabbt som möjligt. Vårt mål är att du ska få besked om din ersättning inom 3 veckor efter vi har fått din ansökan.

Förbered din arbetsgivare om arbetsgivarintyg

Förbered gärna din arbetsgivare på att du kommer att behöva arbetsgivarintyg. Då skapar du en förutsättning för att snabbare kunna få ersättning från oss.

Läs mer om digitala arbetsgivarintyg

Åka utomlands och söka jobb ›

Ta kontakt med oss innan du åker utomlands. Även om du kan söka jobb när du inte är i Sverige har du oftast inte rätt till ersättning från oss då.